Avatar billede huddie Professor
21. juli 2011 - 20:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skygge i Adobe Photoshop C5(version 8.0.1)

Hej!

Når man har lavet en slagskygge under et eller andet motiv, er der så ikke en mulighed for at separere denne skygge til et selvstændigt lag?

Umiddelbart kan jeg ikke selv finde hvor den indstilling skulle befinde sig.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede prodic Mester
21. juli 2011 - 20:54 #1
Nu føles det som ca. 100 år siden jeg sad med Photoshop 5.
Men jeg mindes at slagskygger dengang skulle laves manuelt og ikke med et effektlag som man kender fra senere versioner.
Så mit bedste forslag vil være at du på en eller anden facon får isoleret alt andet end slagskyggen.
Det kan ske med forskellige værktøjer afhængig af motivet.
F.eks. curves, levels, magic wand etc.
Den præcise fremgangsmåde afhænger af motivet.

Og respekt for at anvende Photoshop 5. Det er godt at se folk stadigvæk "kicker den old-school".
Avatar billede huddie Professor
21. juli 2011 - 21:43 #2
At jeg f.eks. laver en kopi af motivet(som er klippet ud) og lægger det på et lag under, herefter gør jeg det sort eller gråligt alt efter hvor kraftig skyggen skal være og i stedet bruger et slørings værktøj af det lag.

Jeg havde en gang et lignende photoshop program og der kunne man vælge om man ville have skyggen på et lag for sig eller ej.
Avatar billede prodic Mester
21. juli 2011 - 22:05 #3
Hvis du har en kopi af motivet, så bør du kunne fikse det ret nemt.
Du kan holde ctrl nede mens du klikker på laget.
Så får du lavet en markering af motivet.
Klikker du så på skyggelaget så kan du slette selve motivdelen.
Derved får du isoleret skyggen.

I senere versioner af Photoshop kan du via en Create Layers-funktion få isoleret skyggen.
Det kan lade sig gøre da skygge-effekten(Drop Shadow) nu bliver styret via et effekt-layer, som mig bekendt ikke findes i Photoshop 5.
Det kom vist først i Photoshop CS1 - 2 versioner efter din.

I følge Wiki så kom layer styles dog med i version 6 af Photoshop. Så hvis du har version 8(CS1) så burde du også have mulighed for at lave Drop Shadow-skygger.
I det her tilfælde ville jeg stole mere på Wiki end min hukommelse.
Avatar billede huddie Professor
21. juli 2011 - 22:37 #4
Da jeg lavede min skygge gik jeg under menuen "Lag", så ned til "Lagtype" hvor jeg fandt "Slagskygge".
Der indstiller jeg ellers værdierne inden for opacitet, vinkel, afstand, opslag, størrelse, kontur og støj.
Det på sin vis okay, men jeg maglede lige at få en blødere overgang fra skyggen til baggrunden.
Derfor ville det have været rart at kunne få skyggen på et lag for sig selv, så jeg via menuen "Filter" og nede i "Sløring" lige kunne softe skyggelaget en smule.
Lige p.t. har jeg de 2 lag dobbelt, så jeg måtte sløre billede og skygge sammen og så "fjerne" skyggen på det øverste lag, så den ikke bliver dobbelt.
Underligt at man kan fjerne den rent visuelt ved at trykke på "øjet", så den ikke kan ses, som man kan med alle andre lag, men at man ikke rent fysisk kan skille dem ad er underligt.
Avatar billede prodic Mester
21. juli 2011 - 23:17 #5
Hvis du højreklikker på laget med øjet, så kan du sikkert vælge Create Layers eller lign.
Det vil gøre præcist det du ønsker. Nemlig at adskille effekterne i det nødvendige antal lag, som du efterfølgende kan redigere løs i.
Avatar billede huddie Professor
22. juli 2011 - 14:05 #6
Det tog lidt tid at finde det, men nu fandt jeg ud af at jeg bare skal højreklikke på "skyggelaget" og i den menu der kommer op skal jeg vælge den der hedder "Opret lag", så bliver den til en selvstændigt lag.

Så tak for hjælpen. Nu har jeg også fået lidt has på det med at få givet folk point, det havde jeg ikke tænkt over tidligere og har nu lært systemet herinde.

Næste gang du læser dette skal du bare vælge "svar" så du kan få dine veltjente point.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede prodic Mester
23. juli 2011 - 12:51 #7
Du må gerne smide et svar selv og accepterer det. Ellers tak. :-)
Avatar billede huddie Professor
23. juli 2011 - 13:01 #8
Okay, men nu ingen sure miner efterfølgende. :)
Avatar billede Freebooter Nybegynder
31. juli 2011 - 11:20 #9
Et lille forslag:
Når du har lavet dit lag med skygge, kan du efterfølgende kører slideren "Fill" (i toppen af lagpaletten) ned på 0%. Derved bibeholder du skyggen men gør dine pixels usynlige.
Vh Brian