Avatar billede jensen363 Forsker
09. juli 2011 - 11:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Beregn faktisk pris

Som udgangspunkt kan en ordre bestå af op til 6 sammenhængende perioder ( A til F ).  Jeg kender kun totalprisen, som så i første omgang er fordelt gennemsnitligt pr. periode ...

En kundeordre kan se således ud :

Ordre Periode Pris
1000  A      1200
1000  B      1200
1000  C      1200
1000  D      1200
1000  E      1200
1000  F      1200

En ordre kan også bestå af :

Ordre Periode Pris
2000  C      1000
2000  D      1000

Jeg har behov for at få omfordelt alle ordrelinier efter følgende kriterie :

Periode A  Index 100
Periode B  Index 95 af Periode A
Periode C  Index 75 af Periode A
Periode D  Index 60 af Periode A
Periode E  Index 50 af Periode A
Periode F  Index 40 af Periode A

Er der nogen der kan forstå dette og har en løsning på dette ???
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2011 - 13:21 #1
ingen indlæg - så du skal nok prøve med en anden forklaring...
Avatar billede sifuentes Nybegynder
09. juli 2011 - 19:51 #2
Ja, det er jo selvindlysende........

Og du gør det ganske godt selv, så hvad er problemet?
Avatar billede jensen363 Forsker
09. juli 2011 - 20:59 #3
Hvad er det der er uklart ...

Det er noget der kan laves i et regneark med formler, jeg har behov for en forespørgsel/modulkode der omregner alle records
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2011 - 22:40 #4
hvis du nu har fx
1000  C      1200
og den så skal
Periode C  Index 75 af Periode A
skal der ganges med 0,75 i prisen? eller er det A's 1000 ordrer á 1200kr der er 'faktor 100' og skal indekseres til C's 2000 ordrer á 1000kr, og hvordan det?
Jeg fatter nul og en dyt... men det er så nok bare mig - alle andre dropper jo helt ud.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
10. juli 2011 - 01:02 #5
Avatar billede sifuentes Nybegynder
10. juli 2011 - 01:04 #6
jo!, men det er jo det der gør det spændende at deltage i en gættekonkurrence?
Avatar billede sifuentes Nybegynder
10. juli 2011 - 01:08 #7
Et godt gæt tror jeg er funktionen "Slump", den kommer man rigtig langt med
Avatar billede jensen363 Forsker
10. juli 2011 - 10:55 #8
Tak for jeres kommentarer ... her er lidt uddybende.

Der er tale om en vægtning, og "kunsten' består i at finde prisen på en A periode ... er bare en resudial af denne.

I eksempel 1 er alle vægte repræsenteret, hvorfor en A periode kan beregnes som SUM PRIS / SUM INDEX * 100 = 1.714 kr.

B periode er så 95 % af denne = 1.629 kr o.s.v.

Eksempel 1 er et tænkt tilfælde og vil princippielt aldrig optræde, hvorimod kombinationer af perider vil være mere typisk

Men hvad er A prisen i eksempel 2 ????
Avatar billede jensen363 Forsker
10. juli 2011 - 14:05 #9
Fandt lige ud esempel 2 er efter samme fremgangsmåde.

Opgaven er så at finde alle de records pr. ordrenummer som undeholder mere end een periode ID ( A - F ).

Summen af salgspriser i disse records divideres med summen af vægt/index for de fundne perider, og hver periode ID omregnes herefter som ( SUM SALG / SUM VÆGT ) * X VÆGT

For samtlige records
Avatar billede sifuentes Nybegynder
10. juli 2011 - 18:02 #10
"resudial" står ikke i Nudansk ordbog med etmylogi, så det må være et mægtig fint ord, det gør det hele meget mere spændende.........
Avatar billede jensen363 Forsker
10. juli 2011 - 18:10 #11
Sorry ... mangler stavekontrol

Residual ... men hvis det er det eneste du kan byde ind med, kan du så ikke undlade at give kommentarer på denne tråd ???
Avatar billede sifuentes Nybegynder
10. juli 2011 - 21:20 #12
Hvis man ønsker andres opmærksomhed og hjælp, er det mindste man kan gøre at udvise rettidig omhu ved at sørge for at kravspecifikationerne er så koncise og fyldestgørende som det overhovedet er muligt, allerede fra første post, ellers mener jeg at man spilder folks tid unødigt. Og ja, dansk er et svært sprog.
Avatar billede dennisa Nybegynder
11. juli 2011 - 14:41 #13
Hej Jensen

Hvis du har vægtningen pr. record, er det så ikke en løsning at summere din pris i een kolonne og vægte i en anden kolonne, dividere disse med hinanden, og til sidst gange med den individuelle vægt ???

Bare et forslag !!!
Avatar billede dennisa Nybegynder
11. juli 2011 - 14:42 #14
Undskyld jeg benytter danske ord ( gange og dividere ) :-)

Jeg er ikke så lærd
Avatar billede jensen363 Forsker
11. juli 2011 - 15:03 #15
God humor ... :-)

Om ikke andet, så var den da lige til højrebenet. Tak for 'lidt' forståelse for mit problem
Avatar billede jensen363 Forsker
13. juli 2011 - 11:23 #16
Dennis >
Kan du ikke lige give et svar, jeg har benyttet dit forslag, tak !
Avatar billede dennisa Nybegynder
13. juli 2011 - 15:54 #17
Det var en fornøjelse at kunne give lidt hjælp den modsatte vej