Avatar billede 12345689 Nybegynder
06. juli 2011 - 19:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvis og eller

Hej

Jeg mangler at få konvergeret et specifik tal til en tekststreng.

I regnearket (celle B1) vælger jeg et specifik tal fra en liste, hvorefter celle B2 skal skrive den tilhørende tekst streng.

090 tekst1
091 tekst2
092 tekst3
osv.

Jeg har i alt 90 forskellige numre der skal konverters til en tekststreng.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2011 - 19:21 #1
Uden 0 foran tallet

A    B  på Ark2
90 tekst1
91 tekst2
92 tekst3

På Ark1
celle B1 91
Celle B2 =LOPSLAG(B1;Ark2!A1:B90;2) giver tekst2
Avatar billede 12345689 Nybegynder
06. juli 2011 - 20:24 #2
Mange tak for det. Det var lige hvad jeg manglede.

Lige et spørgsmål til LOPSLAG() - Som jeg har forstået det, er det 2-tallet der bestemmer hvilken kolonne der skal retunere værdien.
Er dette korrekt?
Avatar billede 12345689 Nybegynder
06. juli 2011 - 20:41 #3
lige en tredje ting :) hvis jeg i ark 1, vælger at feltet skal være blankt. Kan jeg så få den til at returnere en blank celle i B2?

På forhånd tak.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2011 - 21:03 #4
Først velkommen på Eksperten.dk

Så vil jeg tillade mig at hevise til at du læser: http://www.eksperten.dk/faq Vejledning til nye brugere af Eksperten.dk

Især: http://www.eksperten.dk/faq#faq-3 Behandling af svar.

Kort fortalt, skal du bruge 'Komentar (til forslag)" når du skriver i dine egne spørgsmål.
"Svar (til løsninger og pointgivning)" er som der står til løsninger og pointgivning.
I dette tilfælde har du selv taget de udlovede point selv.

Og så:
Ja, det er rigtigt at det 2-tallet der bestemmer hvilken kolonne der skal retunere værdien.

Prøv:
=HVIS(B1="";"";LOPSLAG(B1;Ark2!A1:B46;2))
Avatar billede 12345689 Nybegynder
06. juli 2011 - 21:27 #5
ups.. det må du sku undskylde :) det var ikke meningen.

Dine svar, har præcis været hvad jeg ledte efter.. kan jeg tildele pointene igen?
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2011 - 21:49 #6
Det er okay, godt du fandt svar på det du søgte.

Ja og nej ;-)
Du kunne oprette et nyt spørgsmål med teksten "Point til xxx" og henvise til dette spørgsmål.

Men som ny bruger skal man jo lige lære det. Så behold du dine point til nye spørgsmål.

God fornøjelse.
Avatar billede 12345689 Nybegynder
06. juli 2011 - 22:03 #7
Hehe det har jeg gjort nu :)

http://www.eksperten.dk/spm/942525

Tak for svar
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2011 - 22:41 #8
Tak for point ;-)