Avatar billede jinoh Nybegynder
05. juli 2011 - 18:15 Der er 11 kommentarer

Har to harddiske (ny og gammel) og et nyt motherboard

Hjælp!

Min farfars gamle computer er død og skal have den gamle harddisk med windows 7 over i en ny Dell. Problemet er at mens der i Enhedshåndtering i den nye står at det er SCSI-harddiske, så passer den gamle ikke til. Hvad skal jeg gøre?

Jeg vil ikke skrotte harddisken - den fungerer fint og har ny, dyr software liggende på. Styresystem osv er også på denne.

Her er et billede af den gamle harddisk:
http://www.flickr.com/photos/64836970@N03/5905028409/

Hvor kan jeg få et kabel, der forbinder den gamle over i den nye computer? :( Eller kan jeg gøre andet?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. juli 2011 - 18:23 #1
Hvilket bundkort i den nye?
05. juli 2011 - 18:29 #2
... det er jo næsten synd at sætte en sådan "gammel" (langsom) HD i en ny (?) PC ?

Du vil måske få lidt problem med driversoftware, da hardwaren jo ikke er den samme...

Hvis muligt så overfør via et dertil beregnet program et IMAGE fra den gamle EDI/PATA HD (langsom/brugt) til den nye SATA (hurtigere/ny) ...
Avatar billede jinoh Nybegynder
05. juli 2011 - 18:57 #3
http://www.flickr.com/photos/64836970@N03/5905164877/
http://www.flickr.com/photos/64836970@N03/5905161461/in/photostream/

Harddisk og motherboard information.
Tja, #2. (Forresten godt at se dig igen - har været væk fra Eksperten længe). Den gamle PC er jo ikke noget værd længere - er helt død.  Desuden havde den knap kræfter til at starte op.
Avatar billede wanze Nybegynder
05. juli 2011 - 19:17 #4
Den harddisk du viser billede til har et IDE/PATA-interface - den nye maskine har garanteret kun SATA. karise_larry nævner, at du skal lave et image af den gamle harddisk, hvilket dog kan give problemer, da den Windows-installation, der er på den gamle maskine ikke vil fungere (særlig godt, hvis overhovedet) på den nye maskine, idet den er fyldt med drivere, der passer til det gamle hardware.

Den bedste løsning er altså at tage backup af det du kan, og ellers geninstallere softwaren på den nye maskine.
Avatar billede jinoh Nybegynder
05. juli 2011 - 19:19 #5
Kan det godt være SATA selvom der står SCSI i enhedshåndtering?

Og kan Windows 7 ikke selv finde drivere ved en reparation? :)
05. juli 2011 - 19:25 #6
...Og kan Windows 7 ikke selv finde drivere ved en reparation? :) ... - så skal du krydse fingrene ...
Avatar billede wanze Nybegynder
05. juli 2011 - 19:29 #7
Ja, SATA-harddiske bliver normalt koblet til via SCSI. Jeg vil næsten garantere, at det er SATA-harddiske.
Avatar billede jinoh Nybegynder
05. juli 2011 - 19:31 #8
Åh okay. Troede SATA var en forbindelse :b
#6 - Okay så. Men eksisterer der så ikke IDE/PATA til SCSI-kabler? :) Eller? I det mindste bare for at brænde et billede.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2011 - 19:38 #9
Du kan godt klone den Ide disk over på en Sata disk og sætte den til at køre windows7. Den vil sandsynligvis køre, fordi win7 selv finder nogle drivere, men du vil formodentlig opleve driver problemer med nogle programmer, som du så må geninstallere.
Avatar billede jinoh Nybegynder
05. juli 2011 - 19:57 #10
Hvordan skal jeg klone den - hvordan skal jeg forbinde den til enten min laptop eller den nye stationære?
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2011 - 21:12 #11
Du kan bruge dette gratis program til kloning.
http://download.cnet.com/EASEUS-Todo-Backup-Free/3000-2242_4-10964460.html Så vidt jeg kan forstå, kan du ikke starte den gamle disk på din morfars computer, så du må sætte begge HDD til som Slaver eller USB til en anden computer, og så klone derfra. Bare følg anvisningen i programmet. Husk at bruge den, som tager styresystemet med.