Avatar billede crosta Nybegynder
24. juni 2011 - 16:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Løsning på regnestykke

Hej Eksperter!

Jeg har et regnestykke, som jeg håber kan løses af de mange dygtige matematikere herinde.

I fodboldturneringen Ekstra Bladet Skolefodbold har man gennem tiden haft 40621 deltagende hold, fordelt på:

28980 drengehold
11624 pigehold

De to grupperinger spiller i hver deres knockout-turnering. Dvs. at to hold mødes, vinderen går videre - for drengene er der altså i første runde blevet spillet 14490 kampe. Vinderne går videre og møder igen hinanden, således at antallet halveres hver gang, indtil to hold mødes i finalen.

Her er mit spørgsmål, som jeg ønsker besvaret:

- Hvor mange kampe er der blevet spillet i alt i Ekstra Bladet Skolefodbold?

BEMÆRKNINGER:
- Tallet behøver ikke være pinligt eksakt. Jeg er kun på jagt efter et godt estimat, da der i den virkelige turnering er kampaflysninger, så uanset hvad bliver svaret ikke 100% rigtigt.

- Hvis antallet af hold ikke er gået op i knockout-runden, kan hold sidde over eller først starte i turneringen i runde 2, osv. Det er heller ikke vigtigt med den slags små mellemregninger - jeg er kun på jagt efter et godt estimat, så slå ikke dig selv ihjel med mikro-detaljer.

På forhånd tak for din hjælp :)
24. juni 2011 - 16:56 #1
Svaret skal teoretisk være lig med antal hold minus 1, altså 28979.  Tænk over det, hvis du deler et stykke papir i to og bevarer den ene halfdel, så deler du den anden halvdel i to og bevarer den ene mens du deler den anden i to o.s.v.  Til sidst vil du have et lille bitte stykke tilovers.  I tilfælde af mængder der kan tælles vil du til sidst have 1 tilovers.
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2011 - 17:26 #2
Det er rigtigt hvad Christian_Belgien skriver. Hvis vi bruger et eksembel med 32 hold:

1. runde: 16 kampe
2. runde:  8 kampe
3. runde:  4 kampe
4. runde:  2 kampe
5. runde:  1 kamp
I alt:        31 kampe

Tillykke med de 50 år i øvrigt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2011 - 19:03 #3
Enig med de to.
Velkommen i klub 50 (220661)
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2011 - 19:54 #4
Så er det vel på tide at lukke spørgsmålet?

Se http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5 og http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
25. juni 2011 - 22:03 #5
crosta, fik du disse indlæg?  Var de til nytte?  Hvis nej, så forklar hvor jeg (og de andre medlemmer) gik forkert, så jeg kan forbedre indlægget.  Hvis ja, så luk venligst spørgsmålet og afgiv de udlovede points.  Jeg opretter dette som svar, idet jeg mener at have givet svaret på det problem du opstillede (som den første.)  Hvis du vil give points til andre, så må du bede disse om svar.  Men under alle omstændigheder bring spørgsmålet videre.  Lad os ikke hænge i et åbent spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2011 - 09:17 #6
Enig. Du har fået problemet at vide, ved hjælp med eksempler hvordan det er opbygget så du kan komme videre med det. Man lærer mest ved at løse opgaven selv.
Avatar billede crosta Nybegynder
05. juli 2011 - 10:09 #7
Hej allesammen

Jeg er lige hjemvendt fra ferie - jeg beklager, at jeg ikke fik lukket svaret inden.

God juli.