Avatar billede lakana Nybegynder
19. juni 2011 - 12:04 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Oprette IDs fx "7MNfajpjuM8"

Hej,

Jeg ønsker at have mine video-ids ligesom youtube, altså en blanding af tal og bogstaver (fx "7MNfajpjuM8"). Hvordan gør man det? Bruger youtube ikke stadig normale tal-ids, og så blot encoder disse eller sådan noget?
Avatar billede webweaver Praktikant
19. juni 2011 - 12:11 #1
Kan laves fx sådan her

<?php

for ($i=0; $i<6; $i++) {
$d=rand(1,30)%2;
echo $d ? chr(rand(65,90)) : chr(rand(48,57));
}

?>
Avatar billede webweaver Praktikant
19. juni 2011 - 12:14 #2
lakana jeg kan se, at du har 1395 point ude.

Det er temmelig meget. Du skal se at lukke dine tråde og tildele dem der har hjulpet eller forsøgt at hjælpe dig point, eller også skal du, hvis du ikke fik et svar på dit spørgsmål, smide et svar selv og acceptere det!

http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/lakana

Det drejer sig om ret mange tråde, som du bare har efterladt ...
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
19. juni 2011 - 13:11 #3
en ide, du kunne jo tage og encode din id, og vise den encodet id i URL'en, og så decode den når du skal bruge den, et lille eks med base64_encode / base64_decode
<?php
$id=561;
$str = "jeg har for mange åbne spm:".$id;
$strbase64_encode= base64_encode($str);
echo $strbase64_encode;
echo '<br/>';
$strbase64_decode = base64_decode($strbase64_encode);
$dele = explode(":", $strbase64_decode);
echo "salt = ".$dele[0].":";
echo '<br/>';
echo "id = ".$dele[1];
?>
Avatar billede kjeldsted Novice
19. juni 2011 - 13:54 #4
Hvis du benytter en løsning som #1 skal du huske at der også skal tjekkes om videoen eksistere i forvejen inden den bliver tildelt en tilfældig ID.

Dette slipper du jo så for hvis du i stedet bruge løsningen #3
Avatar billede dab93 Nybegynder
26. juni 2011 - 11:30 #5
Afprøv denne kode:
uniqid() //giver et resultat som f.eks. q6U4hIe32MnJ94

Det kan give et "default" resultat, og du kan smide noget tekst foran, f.eks.:
uniqid("id_") //giver et resultat som f.eks. id_q6U4hIe32MnJ94

Du kan leje lidt med det :).
Avatar billede lakana Nybegynder
07. august 2011 - 20:28 #6
skriv svar webweaver og ronols
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. august 2011 - 20:50 #7
svar
Avatar billede webweaver Praktikant
08. august 2011 - 01:50 #8
Svar