Avatar billede Sembrik Nybegynder
13. juni 2011 - 15:50 Der er 4 kommentarer

NAT problemer fik mit net til at gå i stykker

Jeg skriver for min ven... Kan ikke selv se problemet, og han ved intet om det selv, så jeg må skrive den information han har sendt til mig.

Han har været inde på sin router, og trykket på nat disable. Derefter gik hans net ned, og han kunne ikke komme ind på hans router. Han har prøvet at lave en diagnose og den siger:

Computeren er tilsyneladende konfiguret korrekt, men enhed eller ressourccen (DNS-server) svare ikke.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juni 2011 - 16:00 #1
Er der ikke en resæt knap på routeren?
Avatar billede glvi93 Nybegynder
13. juni 2011 - 16:32 #2
Hvis dig og din ven ikke kan komme ind og redigerer på routerens indstillinger igen, så må den nulstilles.
Der sidder som regel en lille knap bagi som kan trykkes med en blyant eller lign.
Den skal trykkes på i omkring 30sek.
Derfra skal routeren sættes op fra start af.
Avatar billede madsen79 Nybegynder
14. juni 2011 - 07:35 #3
jeps helt enig, reset den, har selv prøvet det
Avatar billede j3ppah Novice
14. juni 2011 - 11:15 #4
Prøver lige først og fremmest at forklare NAT i korte træk...

NAT er den "funktion" der gør at du fra dit net bag router (dit lan), kan tilgå internettet med kun en ip addresse (din eksterne ip addresse). Den gør det ved at lave en midlertidig "port forwarding" på dine forespørgelser ud til internettet.

Så hvorfor i lige pludselig ikke kan tilgå routeren forstår jeg ikke, i burde stadig kunne tilgå den internt. så længe i ikke bruger den eksterne ip addresse.... ip'en i skal prøve at tilgå, er nok 192.168.0.1, eller 192.168.1.1 dermed ikke sagt at det ikke kan være andet, da man selvfølgelig kan lave det som man har lyst til.

i kan evt. prøve at koble alt andet netværks udstyr fra routeren, og sætte en pc med kabel i.

gå ned i start -> kør, skriv CMD -> tryk enter.
sort box kommer op.
Skriv ipconfig -> tryk enter.
find ud af hvad "default gateway" er. Det er den ip i skal forbinde til routeren på.

Hvis dette ikke virker, sidder der en reset knap på routeren.
Denne knap er oftest meget lille og man skal bruge en nål eller lignende for at trykke på den.
Knappen skal oftest holdes inde i ca 10 sekunder, eller til alle lamper er gået ud og den begynder at starte op igen.

Routeren skulle nu være resat, og klar til at kunne tilgåes igen...

Næste gang, skal i nok lade være med at pille ved indstillinger i routeren i ikke helt ved hvad er :)...

Held og lykke med det, smider et svar, da jeg synes mit svar er rimeligt fyldestgørende, og burde indholde svaret. Hvis det ikke virker virker, må du lige smid et reply, og så skal jeg forsøge at gøre mit bedste, for at svare på dit spørgsmål...

Held og lykke!