Avatar billede rasmus_carlsen Nybegynder
12. juni 2011 - 19:18 Der er 7 kommentarer

mystiske MB fejl (ingen bip)

Halløjsa,

Arbejder med en halvgammel pc. Ud med gamle diske og i med ny.

Booter fint og tæller ram og grafikkort

Problemer med installering af win xp. Resetter BIOS til default og safe-settings. stadig bøvl.

Det viser sig, at lige præcis denne pc kræver, at man installerer xp med sp2 (siger google i al fald og en del har samme problem).

Henter lidt kaffe og leder efter en cd med xp sp2.

Men så vil dyret ikke mere. Bare sort skærm. Ingen bib. Ingen boot. Men cpu-fan og psu kører. Det ser ud som om cpu-fan starter for så lige at gå et lille dyk ned i hastighed for så at kører fuld drøn igen.

Har strippet den for ram, grafikkort diske osv.

Det mystiske er, at jeg har opleet det med 3-4 maskiner for nylig. Virker fint og man roder lidt med dem, sætter et ny grafikkort eller en ekstra disk i og vupti. Pludselig vil de bare ikke andet end sort skærm. Har prævet at skifte PSU uden held (med mindre de også skulle være defekte, men det skulle da være pokkers, om 3 psu'er alle er defekte).

Kan man risikere at få for meget power ud af stikkontakten?

Hvordan kommer jeg videre og tjekker om det er MB eller CPU eller PSU?

rasmus
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2011 - 07:35 #1
strømforsyngen min mistanke
kunne tyde på den/de ikke leverer det der skal bruges
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2011 - 08:23 #2
Jeg tror det er bios fejl, siden den først kører op og ned for så til sidst at køre op i hastighed igen.
Har du forsøgt at resette bios? Biosbatteri ud i 10 min og resette på pindene på bundkort.
Avatar billede rasmus_carlsen Nybegynder
13. juni 2011 - 10:28 #3
hejsa begge to,

Jeg har forsøgt at resette bios, men var vist kun tålmodig i 30 sekunder mht. batteriet. Prøver lige igen.

mht. strømforsyning; hvordan kan de ikke levere det, der skal bruges? Enten virker den vel eller også virker den ikke? Eller er det ikke så enkelt?

Har i øvrigt just fået målt mine stikkontakter. De leverer for meget (300 v og 500 mellem faserne?!?) men for en sikkerheds skyld vil vi lige måle med et andet instrument ;-()

ras
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2011 - 10:46 #4
Du har (normalt) kun en fase i en stikkontakt. Den anden skal være 0 (nul) (blå ledning). Har du andre kombinationer koblet i stikket kan det være der er to faser på og det vil give en overspænding.
VIl anbefale du kontakter en elektrikker.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2011 - 10:50 #5
Med hensyn til strømforsyningen kan den være lavet for dårligt, så når den bliver varm ændres komponenternes tilstand så spændingen ændres. Så det er ikke altid enten eller.
Avatar billede rasmus_carlsen Nybegynder
13. juni 2011 - 13:36 #6
Hej i hytten,

Har fat i en trikker ... og så må vi se på det.

Måske den kan tænkes, at det er de billige no-name psu'er der er røget (for de maskiner, der har kørt fint i samme stik et par år, har fine og dyre strømforsyninger).

Vil strømforsyningen vende tilbage til "normal" hvis spændingen bliver normal igen? Eller skal jeg ud og købe 4 nye?

ras

(ps, hvordan deler man point ud til jer alle?)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2011 - 16:42 #7
Tiden må vise hvad der sker når tingene falder tilbage til normal styrke. Det er dog sikkert de ikke har haft godt af det.
Med hensyn til point så gøres sådan her: http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5