Avatar billede kasperinline Nybegynder
11. juni 2011 - 23:37 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

hjælp til varm phenom 1090t og larmende køler

Hej alle

Jeg har netop købt:
1 x Asrock 890gm pro3 r2.0
1 x phenom II x6 1090t (3,2 Ghz)
2 x 4 gb Corsair vengance (1600 mhz)
1 x Cooler master 212
1 x PSU Corsair professional AX750 gold.

Jeg fik monteret det hele med Coolermaster køleren og da jeg første gang entrede bios, stod min cpu, som værende 109 grader varm, hvorefter computeren øjeblikkelig lukkede ned.

Jeg afmonterede køler og efter utallige studier på nettet omkring denne køler monterede jeg den igen, med hvad jeg mente var den korrekte dosis Termisk Pasta.

Herefter faldt temperaturen til 85 grader, hvor efter computeren lukkede ned.

Jeg afmonterede køleren og satte stockkøleren på, hvorefter temperaturen faldt til 35-42 grader idle. Dog kører stockkøleren med  6000 rpm og larmer sindsygt meget.

Jeg er lidt i tvivl om, om min cpu er fejlbehæftet, eller jeg har været uheldig med Coolermaster køleren.

Kan jeg gøre noget for at tjekke tingene yderligere.
Har her til aften prøvet at sætte Cpu Vcore ned fra 1,42 til 1,35, men det hjælper tilsyneladende ikke.

Når jeg nu går i bios, kan jeg se at cputemperaturen stiger til 55 grader og stockkøleren kører med 6300 rpm.

Hvad gør jeg?

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
11. juni 2011 - 23:40 #1
Glemte at skrive at i mellem hver montering af Coolermaster køleren brugte jeg forskellig termisk pasta - henholdsvis Coolermasters egen og noget af ældre dato, vistnok noget Thermaltake...

Mvh. Kasper
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2011 - 23:53 #2
Hej.

Har din PC været slukket i lang tid, hvorefter du tændte PC'en, gik ind i BIOS og så at CPU'en var 109 grader?

Hvordan påfører du den termiske pasta? Også, jeg tror ikke direkte det kan anbefales at bruge to forskellige slags termisk pasta på een gang.

Da CPU'en ikke ved hvilken køler der sidder derpå, kan den ikke rigtigt "snyde" dig med hensyn til dens temperatur. Siden temperaturen stabilt reduceres når du sætter en anden køler på, kunne det tyde på at Cooler Master køleren ikke bliver monteret korrekt eller at der er noget galt med den.

Ellers kan http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=656084 måske anbefales. Den holder min næsten-tilsvarende processor på 31-37 grader ved længere tids normalt brug.
Avatar billede kasperinline Nybegynder
12. juni 2011 - 08:48 #3
Hej Jesper-b

Tak for besvarelsen - Nej, min PC havde været tændt i ca. ½ time. Herefter kom der en mærkelig lyd fra computeren - det lød som om der var noget, der kogte. Herefter gik jeg i bios og så temperaturen var steget til 109 grader. Øjeblikket efter slukkede computeren.

Kølerprofilen var herefter så varm, at jeg ikke kunne holde på den.

Der var ingen duft af brændt elektronik.

Jeg brugte forskellig termisk pasta af to omgange - ikke samtidig. Første gang påførte jeg paste direkte på cpu'en i et meget tyndt lag. Anden gang påførte jeg 'efter anvisning på forskellige sider' langs kobberrørene under køler profilen i et tynt lag.

Mht. til coolermaster køleren, så virkede det i anden omgang, som om kølerprofilen ikke absorberede varmen.

Kigger lige på dit link - støjer den meget?

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
12. juni 2011 - 08:56 #4
Kan næsten selv svare på det sidste spørgsmål: At den IKKE støjer meget.

Den ser god ud, og har læst om den på andre hjemmesider. Den er meget anbefalet. Tror det bliver den næste, jeg skal have, når jeg en dag får råd :-)
Avatar billede kasperinline Nybegynder
12. juni 2011 - 09:15 #5
Lige p.t. installerer computeren opdateringer
Cpubrug: 16-17%
Cputemp: 48-49 grader
FanRpm: 6000

Har aldrig ejet AMD før, så jeg ved ikke om dette er normalt?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2011 - 10:52 #6
Når du sætter køleren på, bliver den så sat i et spænd? Altså meget tæt-siddende på processoren?

Stockkøleren plejer ikke at være specielt god, men 6000 RPM lyder stadig af meget ved normalt brug. Hvad har du til at være omkring køleren i kabinettet? Er der mulighed for at der kan komme frisk luft ind og gammel luft ud?
Avatar billede kasperinline Nybegynder
12. juni 2011 - 11:10 #7
Hej jesper-b

Ja, køleren er sat i spænd - og jeg har gjort brug af den pastaplate, som sad på stock-køleren.

Prøvede at underclocke den til 3 Ghz og sat Vcore ned til 1,25, men med samme resultat - eller faktisk værere. Under Idle var CPU-temp 51 og Fanrpm nu oppe på 7000 - det må da snart være max.

Der er god luft omkring kabinettet og jeg har ikke ret meget hardware i mit kabinet. 2 harddiske i ophæng(temp 31 grader) - ingen grafikkort eller DVD-drev.

PSU'bliver ikke særlig varm. Den er vist nok fra fabrikken sat til, at hvis den bliver 20% varmere end den omgivende luft begynder PSU'ens fan at køre og den kører ikke...

Kan man på nogen måde teste om CPU eller motherboard har fejl?

Mvh. Kasper
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2011 - 11:44 #8
Hvis du har en tilsvarende processor eller et tilsvarende motherboard kan du prøve at sætte din nuværende processor i et andet motherboard, eller en tilsvarende processor i dit nuværende motherboard, men det er nok ikke så realistisk.

Der jo egentlig ikke fordi 48-51 grader er vildt meget, men det er selvfølgelig lidt underligt at den bliver nødt til at blæse så meget.

Når du har monteret "Cooler master 212", er det så på nøjagtigt samme plade bagpå bundkortet som med stockkøleren?

Det er ikke umuligt at bundkortets bios har en fejl, så den ikke ikke kan finde ud af at justere tingene ordentligt. Der findes som oftest en BIOS-opdatering på producentens hjemmeside som jeg synes du bør prøve. Bare husk at have alle programmer/applikationer lukket ned når du udfører BIOS-opdateringen.
Avatar billede kasperinline Nybegynder
12. juni 2011 - 18:20 #9
Hej Jesper-b

Tak for god råd. Jeg har ikke noget andet bundkort at teste med, så må lege lidt med bios.

Bios har jeg opdateret til sidste nye version

Når jeg sætter Coolermasteren på, sætter jeg den på, med den medfølgende bagplade. Når det er stockkøleren er det bagpladen, som medfølger bundkortet..

Mvh. Kasper
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juni 2011 - 19:13 #10
Muligvis et dumt spørgsmål, men der sidder en beskyttelsesfilm i bunden af CoolerMaster 212 køleren.
Har du husket at fjerne denne?
Avatar billede kasperinline Nybegynder
12. juni 2011 - 20:06 #11
Nej ikke dumt, kan se at mange glemmer den film, men den har jeg nu fjernet - ellers tak for det.

Kunne have været fedt, hvis det blot var det, som jeg havde glemt..

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
12. juni 2011 - 22:26 #12
Hej igen

Nu har jeg forsøgt mig med at loade defaults i bios.
Dernæst har jeg installeret speedfan for at aflæse resultater.

Efter en times brug på forskellige måder: Surfing, video og spil(wolfenstein 2 på igp'en) er svinger temperaturen mellem 42 og 51 grader, henholdsvis idle og full load. Forsøgsvis har jeg også skruet ned for fan-hastigheden i Speedfan, så den nu ved idle kører 3000 rpm og ved full load kører 5000 rpm.

Virker dette normalt for en AMD?

Kunne måske næsten virke som om blæserstyringen på bundkoret var defekt - kan man teste det nogle steder?
Avatar billede kasperinline Nybegynder
13. juni 2011 - 13:17 #13
Hmmm

Var inde at rode i bios og fandt ud af, at amd cool'n'quiet var slået til.

Desuden en funktion, som hedder:
Cpu fan settings - denne var indstillet som "full on", hvilket nok giver den store rotationshastighed.

Jeg ændrede dette til Auto, hvorefter den bad om at jeg indstillede en "target temperature", hvor fan'en skulle begynde at blæse max. Denne indstillede jeg til 65 grader.

Resultatet var at den første halve time kørte fan'en ca. 3000 rpm, hvorefter rpm steg til 5000-6000. Dette uden af temperaturen på cpu'en dog var steget til mere end mellem 35 og 41 grader.

En teori om Cooler master 212, er at da cpu-temperaturen steg til 109 grader var varmen så voldsom, at coolermaster-pastaen kogte tør, hvorefter varmeføringsfunktionen ophørte. Herefter betød det, at computeren lukkede ned....

Mvh. Kasper
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juni 2011 - 14:10 #14
Kom til at tænke på...
hvad jeg mente var den korrekte dosis Termisk Pasta.

Hvad er den rette dosis for dig?
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juni 2011 - 14:11 #15
Avatar billede kasperinline Nybegynder
13. juni 2011 - 15:56 #16
Den rette dosis vil for mig være et meget, næsten papirstyndt lag på selve cpu'en...

Tak for link - ja netop den post er jeg ikke faldet over...

Kigger den lige igennem..

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
13. juni 2011 - 19:44 #17
John_stigers

Godt link, du fandt der - tror måske jeg den første gang har brugt for meget kølerpasta. Jeg har desuden bestilt noget MX-2 fra AC. Prøver så igen, når det kommer at montere min Coolermaster hyper 212+, med push-pull.

Status på systemet er nu, at min cpu er 41 grader idle og fan'en blæser med 3800 rpm.

Fandt en feature i bios(cpu fan settings), hvor jeg kunne sætte blæserens hastighed. Den er nu sat til det laveste og blæser så max, hvis temperaturen når over 65 grader...
Avatar billede kasperinline Nybegynder
15. juni 2011 - 17:12 #18
Så er nyt kølerpasta afprøvet sammen med cooler masterkøleren, efter denne guide:

http://www.overclock.net/air-cooling/759011-hyper-212-how-apply-thermal-paste.html

Men lige lidt hjælper det. Cpu'en er 61 grader ved idle og 2500 rpm.

Jeg har monteret køleren med push'n'pull.

Nr. 2 blæser er en nexus..

Hvad pokker er der galt.... Det kører jo 'fint' med stock-køleren.....

Æv æv
Avatar billede kasperinline Nybegynder
15. juni 2011 - 23:49 #19
Tror sørme det virker nu efter 4 forsøg.

Idle temperatur er 65 grader og faldende...

Jeg krydser fingre...

Melder lige tilbage imorgen..
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2011 - 20:08 #20
Gik pc kold, eller glemte du spørgsmålet ;)
Avatar billede kasperinline Nybegynder
27. juni 2011 - 21:47 #21
Hej John

Undskyld at jeg ikke lader høre fra mig og godt du mindede mig om at jeg havde et spørgsmål ude.

Har haft CPU'en til reklamation og den er sendt til mig idag, så jeg er spændt på at prøve om en ny betyder en forskel..

Skriver så snart jeg får mulighed for at afprøve ny cpu..

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
28. juni 2011 - 16:22 #22
Hej igen

Jeg har lige en ny Phenom II x6 1090t på garantien, men ak. Temperaturen er endnu højere end den gamle 70 - 75 idle og ved full load, lukker computeren ned.

Har skrevet til Asrock for at få et godt råd. Tænker at motherboardet måske er defekt.

Jeg har taget billeder af monterings-processen, hvis det kan afsløre noget..

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
08. juli 2011 - 14:13 #23
Så har jeg netop fået et nyt bundkort (samme type) på garantien.
Både bundkort og processor er skiftet ud, men lige lidt hjælper det. Mit system er og bliver for varmt,

Har tænkt på om det kan være fordi, at jeg bruger (onboard) grafik, at det bliver for varmt.?

Det skal lige siges, at jeg kun er på nettet og kører speedfan...

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
08. juli 2011 - 14:29 #24
Har lige fået svar fra forhandleren, at deres test-cpu også bliver for varm i dette bundkort...

Måske en fabriksfejl - eller en rettelse i bios...

Skriver når jeg enten får nyt bundkort eller der kommer en biosrettelse

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
14. juli 2011 - 16:12 #25
Har hverken fået nyt bundkort eller fået biosrettelse, men har nu kontakt direkte med Asrock-support.

De er igang med at teste andre bundkort af samme mærke. Spændende om de kommer til samme konklussion som mig..
Avatar billede kasperinline Nybegynder
24. juli 2011 - 15:27 #26
Har netop fået svar fra Asrock...

De mener ikke at mine temperaturer er horible.

Pt. ligger min CPU på 38 grader idle og omkring58 grader full.

Dog lader det til, at det kun er stock-køleren, som kan køle godt nok.

Vil I smide et par svar, jer som har forsøgt...

Mvh. Kasper
Avatar billede kasperinline Nybegynder
27. juli 2011 - 17:25 #27
Ok jeg lægger selv et svar...

Tak fordi I har prøvet at hjælpe...

Mvh. Kasper