Avatar billede it-interesseret Nybegynder
10. juni 2011 - 13:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

MYSQL: Indsætte danske bogstaver på PHP niveau

Hej

Jeg har et problem med at køre update-sætninger med værdier, som indeholder danske bogstaver.

Hvis jeg laver en update på en text kolonne, så går det fint, mens hvis jeg gør det på en varchar (og sikkert også andre), så skærer den resten af, efter det danske bogstav. Min database kører med uft-8 og det er tabellerne, som jeg prøver det på, også. Så der burde ikke være noget problem der.

Hvis jeg redigerer et felt igennem f.eks. en Mysql WorkBench, så jeg kan jeg godt få lov til at indsætte danske bogstaver uden nogle problemer. Så den del virker i hvert fald.

Så kan jeg også konvertere de danske bogstaver til html koder (der er mange muligheder på php niveau), men problemet er, at så er der en masse ting, som bliver mere besværligt. Mine søgninger bliver mere avancerede og der skal mere php kode på rundt omkring, når jeg fisker værdier op.

Kan man ikke - på PHP niveau - få lov til at indsætte danske bogstaver i varchar kolonner og lignende? I så fald hvordan?

På forhånd mange tak
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
10. juni 2011 - 13:44 #1
Avatar billede intenz Novice
10. juni 2011 - 15:12 #2
Og gemt dine PHP filer med utf-8 encoding?
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
10. juni 2011 - 16:10 #3
Ahhh takker :-)

utf8_encode() på min variabel var løsningen :-)

Tryk svar :-)
Avatar billede intenz Novice
10. juni 2011 - 16:21 #4
Hvis det var til mig, springer jeg over :)

Hvis du gemmer dine filer i utf-8 behøver du ikke bruge utf8_encode() på variablerne.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
10. juni 2011 - 16:49 #5
husk at når du gemmer som UTF-8 så vælg formatet uden BOM, og kør ellers utf-8 hele vejen rundt, så undgår du netop at skulle encode / decode som intenz skriver i #4
Avatar billede majbom Novice
10. juni 2011 - 19:32 #6
hvis du er nødt til at utf8-encode er det fordi du ikke kører ens tegnsæt over dele hele.

det bedste er at få det fixet i stedet for at skulle bruge encode og decode hele tiden...
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
10. juni 2011 - 21:27 #7
Så mange tak :-)

Det er på fil niveau at jeg skal håndtere det :-)

Så kører jeg :-)

Hav en god aften og mange tak fordi I hjælper andre :-)