Avatar billede jjjakobsen Mester
07. juni 2011 - 18:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling af antal datoer i hver enkelt måned i en Pivottabel

Jeg har en stor tabel med datoer i kolonne A, og har brug for at tælle antal dato forekomster sammen for hver måned hen over et årsskifte.
Kan det gøres i en Pivottabel, eller er løsningenen hel anden?
Avatar billede ExcelsPotentiale Praktikant
08. juni 2011 - 14:36 #1
Ja, det kan gøres i Pivottabel. Der er ganske enkelt.

Jeg bruger Excel 2007. Hvis du bruger en anden version, må du tage hensyn til dette.

Løsning:
1. trin: Du laver en almindelig pivottabel, som indeholder kolonne A med alle de data, som du ønsker optalt. Jeg gav dataene i kolonne A overskriften DATO.
(Jeg antager oprettelse af pivottabel er kendt stof, fordi du selv nævner pivottabel, men vend gerne tilbage)

2. trin: Du klikker på pivottabellen og vinduet "Feltlist i pivottabel" fremkommer.

Flyt DATO til feltet "Rækkeetiketter" og desuden til "SUM Værdier". Dvs. DATO står to steder i pivottabellen.

Herefter kommer en optælling af datoer fordelt på hver at året måneder. Men dette er for alle årene i tabellen. Du ønskede derimod en optælling af datoer for hver måned for hvert år. Dette sker i næste trin.

3. trin: Stil dig i venstre kolonne i pivottabellen. Klik på Pivotværktøjer/Indstillinger/Grupper/Grupper markering

Herefter åbnes et mindre vindu med navn, Gruppering. I vinduet markerer du BÅDE "Måneder" OG "År". Tryk ok og du har optællingen af antal datoer fordelt på måneder for hvert år.

Løste dette dit spørgsmål?
Avatar billede jjjakobsen Mester
08. juni 2011 - 19:19 #2
Tak for svaret.
Det lyder godt, men jeg får først mulighed for at checke det på tirsdag.
Avatar billede ExcelsPotentiale Praktikant
14. juni 2011 - 07:23 #3
Du må have god fornøjelse med at løsningen.