Avatar billede chili-cat Nybegynder
03. juni 2011 - 11:17 Der er 8 kommentarer

e-book

Kan nogen anbefale en e-book model nem at betjene og god kvalitet og let at bære ? ved intet om modeller så gerne lidt uddybende svar. venligst
Avatar billede chili-cat Nybegynder
03. juni 2011 - 12:52 #1
Jeg har hørt om "Sony Readers" og " Amazone Kindle" men er i tvivl om hvilken der bedst dækker mit behov. Jeg vil gerne både kunne læse danske og engelske bøger og den skal svære nem at betjene (ved intet i forvejen !) må ikke veje ret meget, og tydelig læsbar skrift.
Hvordan henter man bøger ned på disse helt praktisk ?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juni 2011 - 13:31 #2
Sony har bedre skærm, men er ikke hurtig ved overførsel fra pc til reader. Det kan kun ske med usb-kabel.
Hvis du har wifi hjemme, så tag en tur omkring den lokale boghandler - de har en med indbygget wifi, så du kan hente bøger fra bibliotek/boghandler direkte ned.
http://www.bog-ide.dk/Default.aspx?ID=56&ProductID=N-227209
Avatar billede chili-cat Nybegynder
03. juni 2011 - 20:45 #3
tak for svar, men hvordan er kvaliteten og vægt, hvis man sammenligner den fra boghandlen med de andre ?  Fordele/ulemper ?og Hvordan foregår nedhentning helt praktisk ?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 09:18 #4
primær forskel ligger i skærmkvalitet - her er sony bedst. Det er gråtoner i skærm der afgør, om det er let læseligt. Sonys er gråtoneskala med 16 niveauer.
Andre har kun 4 eller 8, og det giver grovere billeder/tegn.

Ved sony indlæser du et program på din pc, og henter bøger ned der (dvs reelt køber hos boghandel/låner på bib) og derefter den langsomme synkronisering med reader.
Boghandlerens model klikker du bare på skærmen, og er direkte på nettet, hvor du kan bestille bøger på samme måde - de hentes så ned på deres ebog-læser direkte. Kræver, at du har trådløst net hjemme.
Kvaliteten på boghandlerens model er ringe i forhold til sony - meget plastik/skrøbelig, hvor sonys er 'lækker' at røre ved.
Avatar billede chili-cat Nybegynder
04. juni 2011 - 20:38 #5
mange tak for svar også, at svaret er helt lavpraktisk/"skåret ud i pap" da jeg intet ved om dette. I tvivl nu da fordele/ulemper er nævnt. Hvad med Amozones Kindle ?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2011 - 20:55 #6
amazon er jo pt (de næste par år frem) kun til engelske bøger. Ellers er det en god ting - bedre end den fra de danske boghandlere - men den skal altså så lige kunne det danske (inkl bibl.)

Der er også en med farveskærm fra usa (Barnes & Noble) - men den sælges kun i usa via en kæde - den ville jeg ellers gerne have haft i stedet for min sony. Når den kommer til dk, så er jeg en af de første. Amazon er også lige klar med en farve-dims - det lader til, at dk er et lille år bagud - muligvis pga det mindre sprogområde...
Avatar billede chili-cat Nybegynder
18. juni 2011 - 19:09 #7
er det korrekt forstået jeg kan købe bøger hos boghandel/låner på bib med Sonys. Er det fx på Saxo jeg kan købe en bog og hvad hedder mediet hvis det ikke er en bog ? Hvad er Sonys ebogslæsers navn ? Du skriver den er langsom fra nettet til reader hvor lang tid er der tale om ?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juni 2011 - 20:22 #8
er det korrekt forstået jeg kan købe bøger hos boghandel/låner på bib med Sonys. (ikke helt - du skal have en pc for at kunne tale med boghandlere/biblioteker - og derefter kan du overføre til sony ebog)

Er det fx på Saxo jeg kan købe en bog og hvad hedder mediet hvis det ikke er en bog ?
(på saxo søger du på e-bog http://www.saxo.com/search/search.aspx?keyword=e-bog)

Hvad er Sonys ebogslæsers navn ?
den jeg har (kender) er http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=3900120010 = SONY E-BOG LÆSER PRS-650

Du skriver den er langsom fra nettet til reader hvor lang tid er der tale om ? (jeg henter bog, og lader læser om at overføre og oplade batteri i løbet af netten - det tager timer - ikke minutter i min version - jeg kan umiddelbart ikke overføre en bog på få minutter, så der må pt være en fejl i deres software)