Avatar billede LeneLykke Nybegynder
26. maj 2011 - 15:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Resample i CS5

Hej

Jeg har en del billeder jeg har resizet i Photoshop CS5 (File-Scripts-Image processer...), jeg har her mulighed for at vælge antal pixels. Jeg har valgt 453x681 og billederne har nu en document size på 3.84x5.76 cm og 300 dpi. Fint nok - troede jeg.

Men det jeg i virkeligheden ønsker er at have en fil på de 453x681 men en dokument størrelse på 16x24 cm ved 72 dpi.

Same same i photoshop, men ikke når mine kollegaer ligger det i power point. Programmet ligger det åbenbart ind som dokument størrelsen, og så er det selvfølgelig muligt at resize det inde i Power point uden at miste kvalitet, men jeg ønsker det skal ligges ind så kollegaerne kun skal lave mindre og ikke større.

Jeg kan selvfølgelig gøre det manuelt i photoshop, men er der ikke en 'resample' funktion hvor jeg kan gøre det ved mange på en gang?

Hvis muligt må svaret gerne gå på photoshop, det der er enorme restriktioner for download af gratis programmer :-(

Mvh. Lene Lykke
Avatar billede prodic Mester
26. maj 2011 - 15:52 #1
Når du først har brugt Image Processor - du kunne alternativ prøve samme i Bridge - så kunne du hurtigt lave en action som lavede din resample.
Det kan du styre via Image->Image Size. Fjerner du hakket i Resample Image og ændrer resolution til 72, så bør pengene passe til sidst.

Alternativt kunne du køre din action igennem Image Processor når du har sikret dig at det virker korrekt.
Avatar billede LeneLykke Nybegynder
27. maj 2011 - 08:28 #2
Hej Prodic,

Tak for indlæget, men jeg tror jeg skal have lidt mere hjælp :-)

Kan jeg gøre det via Image->Image Size på en hel folder af gangen? Jeg er jo ude i at jeg ikke vil åbne de 500+ billeder, og udføre aktionen manuelt en efter en, men udføre aktionen på dem på en gang.

Det kan godt være det er det dit svar går på, men jeg kan stadig ikke finde ud af det. Jeg er heller aldrig kommet rigtig igang med Bridge.

Mvh Lene
Avatar billede prodic Mester
27. maj 2011 - 08:38 #3
Hvis du optager en Action, som selvfølgelig gør det rigtige, så kan du køre den action via File->Automate->Batch hvor du kan køre det på en hel mappe af gangen.

Som det altid er med actions, så husk at teste dem på test-mapper og test-billeder. Det kan blive noget forfærdeligt rod ellers. :-)
Avatar billede LeneLykke Nybegynder
27. maj 2011 - 10:06 #4
Så virker det :-) Det kommer til at spare en masse tid.

Jeg er ny til dette - men du skal vel skrive det som et svar for at jeg kan frigive point?

Mvh. Lene
Avatar billede prodic Mester
27. maj 2011 - 10:16 #5
Du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak. :-)
Avatar billede LeneLykke Nybegynder
27. maj 2011 - 10:21 #6
Tak for det.
Mvh. Lene
Avatar billede Freebooter Nybegynder
01. juni 2011 - 16:12 #7
Hej Lene

Som Prodic skriver, kan du klare det hele i ImageProcessoren når du har optaget din action.

I imageprocessoren skal du som bekendt vælge:

1: Billeder der skal kødhakkes
2: Destination
3: Filformat og evt resize
4: Her kan du vælge at køre din action som sætter billederne i den rette dpi.

ImageProcessoren er noget enklere at anvende end Batch og du sparer en arbejdsgang.

Vh Brian
Avatar billede LeneLykke Nybegynder
06. juni 2011 - 07:49 #8
Hej Brian,

Tak for det. Jeg fik lavet alle billederne i løbet af ingen tid i sidste uge. Virkelig fedt.

Mvh. Lene