Avatar billede jdjensen Juniormester
23. maj 2011 - 14:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udregninger i Excel

Jeg har lavet en excelfil med 2 ark. Det ene ark indeholder kolonner med data. Det andet en opsumering hvor jeg gerne ved hjælp af Excels funktioner vise følgende:

- Total fra kolonne "C" (sammentælling af tal)
- Total antal forskellige grupper fra kolonne "A"
- Total antal celler fra kolonne "B"
- Total antal forskellige ord fra kolonne "B"
- Total antal celler i kolonne "B" der består af 1 ord
- Total antal celler i kolonne "B" der består af 2 ord
- Total antal celler i kolonne "B" der består af 3 ord
- Total antal celler i kolonne "B" der består af 4 eller flere ord
- Gennemsnitlige antal ord i kolonne "B"

Jeg har en meget overskuelig excelfil jeg gerne vil sende til dig hvis du kan hjælpe. :)

Håber der er en som kan hjælpe.
Avatar billede tvc Seniormester
23. maj 2011 - 14:41 #1
- Total fra kolonne "C" (sammentælling af tal)

=SUM('Ark1'!C:C)

- Total antal forskellige grupper fra kolonne "A"

=SUM.HVIS('Ark1'!A:A;"ABC";'Ark1'!C:C)
=SUM.HVIS('Ark1'!A:A;"BCD";'Ark1'!C:C)
=SUM.HVIS('Ark1'!A:A;"CDE";'Ark1'!C:C)

- Total antal celler fra kolonne "B"

=TÆLV('Ark1'!B:B)
Husk at overskriften også tælles med her - så sæt evt. -1 efter funktionen.

- Total antal forskellige ord fra kolonne "B"

Unikke ord kan du lave ved at indsætte en ekstra kolonne de matcher cellen med cellen over denne og kun viser værdien hvis den er forskellig for den ovenstående celles værdi. Derefter tæller du antallet af unikke ord i denne ny kolonne med funktionen:

=TÆLV('Ark1'!Q:Q)
Q er din ny kolonne.

- Total antal celler i kolonne "B" der består af 1 ord
- Total antal celler i kolonne "B" der består af 2 ord
- Total antal celler i kolonne "B" der består af 3 ord
- Total antal celler i kolonne "B" der består af 4 eller flere ord
Jeg ville indsætte en kolonne der talte antal mellemrum. Prøver lig at se om der findes en funktion til dette.

- Gennemsnitlige antal ord i kolonne "B"

Anvendt ovenstående kolonne til at tage Middel på.
Avatar billede tvc Seniormester
23. maj 2011 - 14:53 #2
Kan ikke lige finde funktionen til at tælle mellemrum ;-(
Avatar billede ExcelsPotentiale Praktikant
24. maj 2011 - 09:34 #3
TÆLLE MELLEMRUM:

Der bliver langhåret at få talt mellemrummene i hver tekststreng i kolonne B. I det følgende findes første, andet, tredie, fjerde og femte mellemrum i teksten i en given celle, B3.

Følgende formeler finder -
det første mellemrum: =SØG(" ";B3)
det andet mellemrum : =SØG(" ";B3;+SØG(" ";B3)+1)
det tredie mellemrum: =SØG(" ";B3;+SØG(" ";B3;+SØG(" ";B3)+1)+1)
... osv frem til det femte mellemrum.

Du skal alså bruge i alt fem kolonner ved siden af kolonne B. En kolonne til hver formel. Måske kan det gøres smartere og en anden kan måske arbejde videre med løsningen.

Men uanset om du kan bruge lysningen, om den er, eller du vil arbejde videre med den, så læs følgen:

Hvis =SØG() finder et mellemrum returnerer formelen mellemrummets position. Positionen er et tal, hvilket er vigtigt om lidt.

Hvis =SØG() IKKE finder et mellemrum returnerer formelen fejlkoden #VÆRDI!, hvilket ikke er et tal.

Formlen: =TÆL(C3:G3)tæller antal tal i cellerne C3:G3. Der vil være et tal for hvert mellemrum (op til fem mellemrum). Dermed vil du havde optal antal mellemrum. Ud fra antallet af mellemrum kan du beregne antallet af ord.

Jeg håber, du kan bruge løsningen, som dog kræver plads.
Avatar billede tvc Seniormester
24. maj 2011 - 09:56 #4
Du kan evt. samle søg-funktionerne i en HVIS, så du kun skal bruge en kolonne.

=HVIS(ER.FEJL(SØG(" ";B3));1;HVIS(ER.FEJL(SØG(" ";B3;+SØG(" ";B3)+1));2;HVIS(ER.FEJL(SØG(" ";B3;+SØG(" ";B3;+SØG(" ";B3)+1)+1));3............
Avatar billede jdjensen Juniormester
24. maj 2011 - 13:33 #5
Hej tvc,
Først og fremmest tak for hjælpen. :)

Jeg har lidt problemer med nogle af funktionerne. Desuden bruger jeg Excel på engelsk så jeg forsøger at oversætte funktionerne så godt jeg kan. Derudover vil jeg gerne gerne undgå at oprette flere kolonner på mit Ark1 for at fastholde overskueligheden. Jeg har lavet et nyt ark kaldet "Calculations" som jeg håber alle udregninger kan samles på istedet.

- Total fra kolonne "C" (sammentælling af tal)
Kommentar: Denne virker efter hensigten. :)

- Total antal forskellige grupper fra kolonne "A"
Kommentar: Kan man samle disse 3 funktioner i én samlet funktion som så spytter ud hvor mange forskellige grupper der er i min celle på ark2? Jeg skal helst bruge funktionen på engelsk.

- Total antal celler fra kolonne "B"
Kommentar: Jeg kan ikke få denne til at virke med "=COUNT(Ark1!B2:B1000)". Jeg bruger den engelske version så har forsøgt at oversætte funktionen. I cellen giver den mig blot "0".

- Total antal forskellige ord fra kolonne "B"
Kommentar: Jeg vil som sagt gerne undgå at lave flere kolonner på mit første Ark1. Jeg har et nyt ark jeg kalder "calculations". Måske man kan flytte udregninger af denne funktion til dette ark? Jeg skal helst bruge funktionen på engelsk.

Jeg ved ikke om du er interesseret i at se den excelfil jeg arbejder i. Det måske nemmere? Alternativt vil jeg fortsætte med at prøve at følge dine vejledninger.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 19:41 #6
Hvis du ikke kan få det til at virke, kan du prøve at sende filen til mig, så skal jeg forsøge at hjælpe.

hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede tvc Seniormester
24. maj 2011 - 22:16 #7
Du er også velkommen til at sende filen til mig.

web at tem.nu
Avatar billede jdjensen Juniormester
30. maj 2011 - 10:39 #8
Hej allesammen,
Tak for alle jeres inputs som er værdsat. dkhanknu hjalp dog med at bygge min excel fil op på en rigtig god måde, som jeg er super taknemmelig for og som løser alle de problemer jeg havde i starten. Hvis du opretter et svar sender jeg points. :)
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2011 - 10:44 #9
OK
Hans
Avatar billede tvc Seniormester
03. juni 2011 - 12:48 #10
Var der nogle af de i arket indbyggede løsninger, som kunne være gode for andre at kende?

Læg dem gerne under dette spørgsmål til andre ;-)