Avatar billede koden Novice
03. maj 2011 - 15:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

RAID diske

Jeg arbejder med servere til daglig, men mest software mæssigt.
fint nok..

Men noget jeg aldrig har lært/forstået er RAID og diskene i et raid.

Jeg kender det meste der står her om de forskellige raid typer:
http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Men selve de fysiske diske og evt. udskiftning af dem i forskellige raids er jeg ikke god til.

I dag skulle jeg f.eks. installere noget på en server med 3 diske ag 72 GB hver. En IBM X et eller andet. diske sad i 0,1 og 2 af 6 slots.
de 2 var raid 1 og den 3 stod bare til ready.
(kigget på controller management).

Jeg fik at vide at jeg skulle bryde spejlet før inst. så jeg havde en form for backup hvis installation ødelagde noget.

disk 0 og 1 var raid 1 så jeg tog disk 1 ud.
den byggede så op på den der stod ready (den skulle nok have været ud også og først ud).

Nå men jeg installerede og bootede med disk i slot 0 og 2, mens 1 var ude.
Installationen virkede så spejl kunne etableres igen.

her tænkte jeg så at det nok var bedst at tage slot 2 disk ud (den der stod ready i starten)
og så sætte slot 1 disk ind.

det gjorde jeg og slot 1 disk blev bygget op igen fra slot 0 disk.
da de var færdige kom jeg slot 2 disk ind igen og den blinkede et par gange og stod ready igen.

er vi enige om at slot 2 må være en spare disk der tager over hvis en i raid 1 går ned?
Fik jeg gjort det nogenlunde rigtigt eller er der for lidt info til at man kan komme med et bud på det?

jeg kiggede også lige en tur i disk management på server og så blev jeg først forvirret:

disk 0:  systemC: 16 GB Data E 52 GB
disk 1:  265 GB
disk 2:  265 GB
disk 3:  49Gb

de sidste disk0 til 3 kan jeg ikke helt huske men kan evt. tjekke efter.
men hvad er nu det for noget.... :-)
Avatar billede triton Nybegynder
06. maj 2011 - 05:39 #1
Hej koden
Ja jeg tror du har ret i at disk 2 var konfigureret som spare disk.
Jeg viller personligt ikke selv bruge raid brydning som backup uden ogsaa at havde sikret mig en normal backup (disk eller tape). Du har ikke skrevet om dette var sikret.
Du havde ikke behoevet at tage disk 2 ud igen foer du satte disk 1 i men du har ikke gjort noget galt.

Med hensyn til disk stoerelserne, er der andre diske i serveren?
Bare for forstaaelsen
Array, er en samling a diske. (f.eks 4*100GB giver et array stoerelse paa 400GB)
Ud af dette array kan der nu deles forskellige raid partitioner ud, disse behoever ikke at tage hele array stoerelsen og der kan godt vaere forskellige raid typer paa samme array (dog normalt ikke god praktis) Det er raid'ne du kan se som fysiske disks i disk manageren.

Det vil sige jeg gaetter paa at det er disk 0 som er din raid 1 partition. Paa dit array med de to 72GB + spare diske .
Avatar billede koden Novice
06. maj 2011 - 10:31 #2
hej triton...tak..
ja der er taget almindelig backup.
Tror bare at bestiller ville have en nem måde at komme tilbage...
Backup er ikke altid den nemme vej :-)

Nå men vedr. antal diske så er der 6 huller. De 3 er tomme. De 3 andre har de 3 72 GB diske.

nej jeg regnede heller ikke med at det betød noget om disk 2 var ude når disk 1 blev sat i, da der vel andet steds er bestemt hvad diske skal gøre.

ja disk 0 OG 1 er mit raid 1 og det spejl som jeg brød.
Du skriver kun disk 0, men man kan vel ikke have raid 1 på en disk???

send et svar og du får point
Avatar billede triton Nybegynder
06. maj 2011 - 11:02 #3
sorry, jeg mente din logiske disk 0. Altsaa den disk du kan se i disk manageren. Du har ret i at den bestaar af to fysiske diske (disk 0+1) i et raid 1.

Summa sumarum, du gjorde alting rigtigt, og har ret i at det er nemmere at lave en recovery med den metode.