Avatar billede 49jensen Nybegynder
02. maj 2011 - 22:42 Der er 1 løsning

Temperaturstyret pulselængde på astabil multivibrator.

Jeg er i gang med at bygge et rc skalafly. For at få det så realistisk som muligt, ønsker jeg at kunne åbne og lukke cowlflaps (motorkølelemme), styret af temperaturen på motorens omgivende luft, altså ikke styret af den håndholdte transmitter.
Jeg er nået frem til at bruge en LM555 sat op som en astabil multivibrator (simpel servotester) hvor pulslængden, og dermed servobevægelsen, kan styres med et potmeter.
Det er min ide at sætte en ntc modstand parralel med potmeteret og således få en ændret pulslægde når temperaturen ændres.
Kan det lade sig gøre? Og hvordan beregner jeg så størelsen af potmeter og hvilken ntc jeg skal bruge.
Der skal reguleres i området ca. 50-175 gr. C
Avatar billede 49jensen Nybegynder
11. maj 2011 - 18:39 #1
ingen svar, spørgsmål lukkes