Avatar billede trav4u2 Novice
29. april 2011 - 15:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilket 3D program skal jeg vælge?

Jeg er totalt novice inden for 3D-programmer, men skal nu forsøge at lave en 3D tegning af et stykke ståltråd, der er bøjet på en bestemt måde.

Målet er, at lave en lille flash animation, hvor den bøjede ståltråd kan rotere langsomt rundt; så man kan se hvordan den er formet. Jeg vil også gerne lave belysning, stål-overflade og en behagelig "blød" baggrund.

Jeg kan se at der findes rigtig mange forskellige gratis 3D programmer, men frem for at afprøve dem en for en, vil jeg hellere have en anbefaling af hvilket program, der egner sig bedst for en novice til den givne opgave.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
30. april 2011 - 15:08 #1
Google Sketchup - klart at foretrække for begyndere

Se selv her : http://sketchup.google.com/intl/en/product/index.html
Avatar billede trav4u2 Novice
01. maj 2011 - 01:19 #2
Hej jernrosen3

Tak for dit forslag.

Sjovt nok havde jeg ikke overvejet det program. Jeg troede kun det var til huse ol.

Jeg havde kigget på programmer som 3DCrafter, Blender, DAZStudio og TrueSpace, men jeg kan se at Sketchup i deres 3D-lager bl.a. har denne her: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=e8891e76858a2a4b6fa3ef67a69ab460&prevstart=0
Så det nok også bruges til et stykke ståltråd ;) Og det ser ud til at det har knap så stejl en indlæringskurve som de andre programmer.

Nu skal jeg så "bare" finde ud af hvordan det liiige er man gør.

Jeg er dog ikke helt rolig ved at den der har lavet "støddæmperen" skrev denne kommentar: " A Spring. Might look simple but if you try to do it accuratly yourself its qutie difficult!"

Under alle omstændigheder, tak for din hjælp.

Lægger du et svar?
Avatar billede jernrosen3 Forsker
01. maj 2011 - 05:54 #3
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig i Sketchup, da jeg selv er 3DStudio-bruger.

Ligesom i "virkeligheden" skal du ved animation overveje om det er nemmest at dreje objektet eller gå uden om med kameraet.

Held og lykke med det *S*
Avatar billede jernrosen3 Forsker
01. maj 2011 - 08:20 #4
Jeg har downloadet og prøvet SketchUp og må erkende at det er meget forvirrende at konstruere noget der ser fornuftigt ud - i forhold til 3DStudio. Til gengæld er jeg imponeret over hjælpefunktionen.

Hvis du får brug for hjælp til dit projekt vil jeg gerne hjælpe - du kan bare maile til jensrosendal3 ( snaveA ) hotmail dott com
Avatar billede trav4u2 Novice
01. maj 2011 - 13:24 #5
Det er bare super.
Det kan meget vel være at jeg får brug for assistance, men nu prøver jeg at gå i krig med opgaven.
Så må vi se...

Du skal have tak for hjælpen.