03. april 2011 - 20:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Cirkel - x antal huller ? Hvordan er trixet nu lige ?

Til de hurtige:

Har en cirkel/urskive.
Skal have lavet 6 små huller i kanten SYMETRISK.
Hvordan er trixet nu lige ?

Og samme med X antal huller ?

Der er måske en slags skabelon samling et sted der ude ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. april 2011 - 21:12 #1
Har du en vinkelmåler?
Helt rundt er jo 360 gr., og til '6-deling' skal centrumvinklen jo være 60 gr.
Du kan også bruge at kordelængden mellem hullerne er = radius.
Til nogle andre halantal findes sindrige fremgangsmåder, - en simpel måde er at gå tll en fag-hobby/mand som har en drejebænk med tilhørende såkaldt deleskive.
-
Avatar billede leins Nybegynder
03. april 2011 - 21:13 #2
Mener du tager radius med din passer og mærker af rundt på cirkel kanten

Hvis det er det du mener
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. april 2011 - 21:14 #3
korrektion: halantal læs gradtal.
03. april 2011 - 21:25 #4
Vi har ikke en passer lige nu.

Kan dog godt se fidusen...

Mere om der skulle være en 'færdig' skabelon lige til at udskrive på pap ?
Så skal der ikke regnes/tænkes så meget *S* ...
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. april 2011 - 21:27 #5
Lidt udbyggende: jeg burde nok ugså have brugt 'delehoved' sammen med 'deleskive'.
Prøv at kigge her:
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=102.0
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2011 - 21:34 #6
360/antal af huller. Start 90gr. lodret midten og kør hele vejen rundt
Avatar billede leins Nybegynder
03. april 2011 - 21:37 #7
Hvis du skal have 12 huller tager du radius og slår en streg fra de 6 huller med passeren som mødes uden for cirklen, hvor fra du slår en streg til midten af cirklen.

Hvis du skal have 8 huller er det samme princip bare start fra en centerlinie gennem cirklen, med diameteren på passeren.

Hvis du skal have 10 huller bliver det straks mere kringlet.
Avatar billede leins Nybegynder
03. april 2011 - 22:09 #9
Det var ikke lige det
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. april 2011 - 09:18 #10
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. april 2011 - 09:20 #11
04. april 2011 - 11:57 #12
Ref #10 + #11: Bingo!

Læg [svar] ...

www.wikipedia.org har selvfølgelig alt *S* ...
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. april 2011 - 12:28 #13
Samler ikke point :-)
12. april 2011 - 07:02 #14
(Lukker selv...)
Avatar billede stein1967 Praktikant
25. januar 2020 - 09:34 #15
Regnestykket er ret enkelt = Diameter x 22 Divider det med 7 og Divider det med de antal huller du skal bruge👌
Samme som at rette hullet ud til en lige streg hvor du sætter markeringer på.
Dejlig nem formel 😃
Mvh Steen ...