Avatar billede agz Nybegynder
29. marts 2011 - 00:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Recovery af Compaq Mini 700 (netbook uden cd/dvd-drev)

Jeg har en netbook, som jeg gerne vil have formateret og re-installeret Windows på, men det er ikke så lige til når der ikke er cd/dvd-drev i.

Jeg har læst en masse om det rundt omkring, men der står vidt forskellige ting alt efter hvor jeg læser. Det lader dog til, at jeg skal bruge en usb-stick og smide en billedfil på, men jeg er meget i tvivl om hvilke programmer jeg skal bruge til det og hvordan det præcis skal gøres. Jeg kan ikke umiddelbart bruge de, i Windows, indbyggede programmer, og der er ikke i forbindelse med ibrugtagningen af computeren oprettet hverken gendannelses-punkter eller en billedfil.

Jeg har ikke adgang til et eksternt cd/dvd-drev.

Det er muligt at vælge boot fra usb i BIOS'en.

Computeren kører Windows 7 Ultimate.
Avatar billede azerty Juniormester
29. marts 2011 - 06:02 #1
Har computeren ikke en indbygget recovery-funktion, som kan køres under opstart? Det har de små computere normalt.

Det er noget med at trykke på en F-tast under opstarten (måske F&, måske F3, måske en anden F-tast)...
Avatar billede azerty Juniormester
29. marts 2011 - 06:02 #2
Ikke F& - F6, selvfølgelig
Avatar billede haverslev Novice
29. marts 2011 - 08:13 #3
HP/Compaq maskine med Vista/W7 er altid via F11. (XP via F10)

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c01895783
Avatar billede Repo1980 Nybegynder
29. marts 2011 - 15:53 #4
Har du adgang til en anden pc ?? nogle netbooks har mulighed for at boote via netværk ;)
Avatar billede agz Nybegynder
30. marts 2011 - 15:27 #5
@ azerty & haverslev
Der sker intet ved tryk på F11 under opstart. På skærmen vises at følgende F-knapper har en funktion:
F9 = Change boot device order
F10 = BIOS setup option
F12 = Network boot

@ repo1980
Ja, det har jeg, men jeg har ikke tidligere prøvet at boote via netværk.
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2011 - 15:56 #6
Er den Mini født med W7 installeret fra ny ?

Muligt at den skal reinstall. via F8 - se "Restore from a system image"
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c01900516#image2
Avatar billede agz Nybegynder
30. marts 2011 - 16:18 #7
@ haverslev
F8 giver følgende muligheder:
Repair your computer (*)

Safe Mode
Safe Mode with Networking
Safe Mode with Command Prompt

Enable Boot Logging
Enable low-resolution video (640x480)
Last known good configuration (advanced)
Directory services restore mode (**)
Debugging mode
Disable automatic restart on system failure
Disable driver signature enforcement

Start windows normally

Her er beskrivelsen for de to jeg går ud fra er relevante:

* View a list of system recovery tools you can use to repair startup problems, run diagnostics, or restore your system

** Start windows in a directory services repair mode (for windows domain controllers only)

Jeg prøvede den første og der får jeg mulighed for bl.a. at restore ud fra et tidligere oprettet gendannelsespunkt eller system image, men det ældste gendannelsespunkt er fra d. 9/3, så det hjælper ikke meget, og jeg har ikke noget system image.
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2011 - 19:25 #8
Du svarede ikke på, om den er født med W7 ?
Eller den f.eks er født med XP og derefter er den blevet installeret med W7 - hvis ja, så vil den have slettet recovery partitionen og den kan ikke bruges via F11.

Samme er gældende via F8 og "Restore from a system image" da den også fjerne ifm. med en W7 installation istedet for f.eks XP.

I dette tilfælde, så er du nød til at installere via f.eks en USB nøgle eller via netværk.

http://www.turnon.dk/installer-windows-7-fra-en-usb-n%C3%B8gle/
Avatar billede agz Nybegynder
30. marts 2011 - 22:11 #9
@ haverslev
Undskyld. Jeg ved faktisk ikke om den er født med Windows 7, da det ikke er min computer. Jeg kunne ikke forestille mig, at ejeren af computeren har ændret styresystem, men det kan godt være at butikken har gjort den mere "up-to-date".

Jeg prøver dit løsningsforslag med installation via USB i morgen og vender tilbage.

Foreløbigt tak.
Avatar billede agz Nybegynder
10. september 2011 - 01:15 #10
Ham, hvis jeg computer jeg skulle lave, ville ikke købe en stor nok usb-stick, så jeg fik aldrig prøvet det. Beklager det sene svar.

Dem som vil have point kan lave et svar.

Tak for hjælpen!
Avatar billede haverslev Novice
10. september 2011 - 08:07 #11
Svar :-)