Avatar billede rocky Nybegynder
21. marts 2011 - 16:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

USB hdd mounted i Asus router

Hej

Jeg har netop købt en Asus router RT-N56U. I routeren er der 2 USB porte til eksterne harddiske eller printere. Jeg har i den forbindelse koblet 2 USB harddiske til, som standard har alle læse og skrive rettigheder til diskene og det har jeg ikke pillet ved.

Mit problem er at jeg i huset kører både OS X, Windows XP og W7 i mit setup. Der er ingen problemer med at tilgå diskene fra Windows, men fra OS X giver det mig problemer.
Den ene disk er formateret i FAT32 (DiskA) og den anden i NTFS (DiskB).
Ved at tilgå diskene via routeren opstår følgende:

DiskA
Jeg har tilladelse til at læse alt indhold
Jeg har tilladelse til at oprette mapper
Jeg har tilladelse til at slette filer
Jeg har ikke tilladelse til at kopiere indhold eller oprette indhold på disken.

DiskB
ingen problemer overhovedet.

Man kunne så spørge, hvorfor så ikke formatere diskene i NTFS, problemet er at jeg ikke kan benytte diskene hvis de er koblet direkte på OS X, da det jo er et Mircosoft format. Jeg vil gerne have muligeheden for at kunne begge dele.

Har I nogle ideer til hvad det kan skyldes og findes der alternativer?

Tak på forhånd.
Avatar billede haverslev Novice
21. marts 2011 - 16:59 #1
Mac kan ikke læse FAT fil system, så du kan converter den FAT32 disk til NTFS - du mister ikke data ved det.

http://support.microsoft.com/kb/307881/da
Avatar billede rocky Nybegynder
21. marts 2011 - 18:21 #2
Er du sikker? Så vidt jeg har forstået det, så er det omvendt.

DiskA virker i øvrigt fint direkte på OS X, men ikke via routeren, det omvendte gælder DiskB
Avatar billede haverslev Novice
21. marts 2011 - 19:52 #3
Nææ, jeg havde mit tanker ethelt andet sted, idet jeg tænkte på problemet med FAT32 grænsen på de 4Gb.
Hvor du med NTFS kan flytte filer større end 4GB.

Jo Mac kan læse/skrive Fat32 filsys.
Tror der må være en begrænsning i dine rettigheder eller som skrevet, at du prøver at smide filer på Fat32 partitionen der er større end 4GB
Avatar billede rocky Nybegynder
21. marts 2011 - 23:33 #4
hmm, det er ikke 4GB grænsen, har kun forsøgt med et par få KB.
Jeg vil prøve at definere specifikke rettigheder, det virker dog som sagt med NTFS disken, tror du at der kan være forskel på rettighederne på fil formatet?
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2011 - 16:34 #5
Hvis der er givet samme rettigheder i begge filsystemer, så skulle det nu virke ok, men der er bedre mulighed for at give bedre rettighed i NTFS
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Comparing-NTFS-and-FAT-file-systems
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. marts 2011 - 20:10 #6
FAT32 understøtter slet ikke rettigheder på filniveau. Så hvis noget er overraskende, så er det, at det er FAT-disken som skaber sig.

Det er faktisk lidt overraskende at routeren overhovedet understøtter NTFS.
Avatar billede rocky Nybegynder
22. marts 2011 - 21:39 #7
@haverslev Jeg har forsøgt at tildele specifikke rettigheder i routeren til FAT32 disken, men disken forsvinder blot i Finder (stifinder) i OS X. At formatere til NTFS løser ikke mit problem, jeg er egentlig ikke interesseret i at sætte rettigheder op på diskene, men jeg er interesseret at kunne tilgå diskene uanset om det er tilkoblet routeren, OS X, XP, W7 og diverse dimser med DLNA/UPnP

@kosren routeren understøtter FAT, NTFS, ext2 og ext3. Jeg kender ikke til ext3, tror du det er et format jeg ville kunne bruge i mit setup (OS X, Windows, plus andre dimser med UPnP)?
Avatar billede haverslev Novice
24. marts 2011 - 18:32 #8
ksoren må have løsningen eller ?
Avatar billede rocky Nybegynder
24. marts 2011 - 22:25 #9
@haverslev hvilken løsning?
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2011 - 11:09 #10
mener at ksoren må jo komme med løsningsforslag istedet for blot kommentere !

Prøv at tjekke denne igenem for evt. at få en ide til, hvor fejlen / ændringen evt. kunne være.
http://www.ifelix.co.uk/tech/3022.html
Avatar billede rocky Nybegynder
05. april 2011 - 10:18 #11
Jeg har kontaktet Asus og ifølge deres support er der tilsyneladende problemer med FAT32 og de anbefaler at man benytter EXT2 eller EXT3. Dette har dog ikke nogen interesse for mit vedkomne, da jeg så ville være tvunget til at installere software på både Mac og Windows for at kunne læse og skrive til diskene. Ved at benytte NTFS kan jeg nøjes med at installere software på Mac.