Avatar billede holmmorten Novice
19. marts 2011 - 23:08 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kan man lodde netværkskabler

Hej

Min elektriker har lavet l... i det. Han har sat nogle patch-stik op et forkert sted og kablerne dertil har han kortet af, så de ikke længere kan række til det sted, hvor jeg vil opsætte patchpanelet.

Nogen der har erfaringer med lodning af cat6 kabler, og hvordan resultatet ender ud??

Morten
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. marts 2011 - 03:59 #1
Det vil oftest ikke gå godt, Signal/støj forholdet er relativt vigtigt i sådanne kabler og blot det at du råder ved snoningerne kan gøre betydeligt ved netop dette, Mit råd er at du skifter kablerne. Brug de gamle kabler til at trække nye ind og lad være med at gå på kompromis med kablernes kvalitet
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
20. marts 2011 - 05:05 #2
Nu er jeg ikke den store elektriker vil jeg starte med at indrømme men jeg har til gengæld fået sat mange meter installation op og jeg synes med 99% sikkerhed at det ene sted loddede vi kablerne for at forlænge dem. I det hele taget er min erfaring ikke at netværksinstallationer er hysterisk fintfølende, men som regel virker de bare.

Kan du ikke bare lave et forsøg? Test forbindelsen med et kabel, klip kablet over og lod det sammen og test igen. Brug gerne krympeflex over lodningerne.
Istedet for at trække nyt kabel er der jo også muligheden at clipse et stik på og så bruge et hun/hun stik og så fortsætte sidste stykke med et nyt kabel. (http://www.xscables.com/prodimages/C6C45KS_LR.jpg)

Det havde jeg gjort istedet for at trække et helt nyt kabel og jeg er ikke særlig sikker på at man ville kunne måle nogen forskel på hastigheden.
Avatar billede holmmorten Novice
20. marts 2011 - 12:57 #3
Hmm - jeg tror måske mest på en forlængelse ved hjælp af stik så - et netværk kører jo ofte gennem patchpaneler, switches, routere, stik i væggen osv. Så der burde måske være mindst tab den vej......?? Smid lige et svar - I har jo begge ret :-)
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
20. marts 2011 - 18:06 #4
Jeg tror nu også stadig på at lodning kan lade sig gøre. Når du tænker på alle de stik et kabel kan passere igennem på alle de enheder du selv nævner, så kan jeg simpelthen ikke forestille mig at en lodning skulle forstyrre mere eller skabe støj i forhold til. Nærmest tværtimod.

Men hvis du alligevel har tang og stik, så er det nok det nemmeste. At trække et nyt kabel er ihvertfald ikke altid sjovt.
Avatar billede natas-dk Nybegynder
20. marts 2011 - 22:09 #5
Måske du kan føre dem en anden vej (kortere) hvis de f.eks. er trukket over dit loft eller i en skunk.. så kan du måske skære et hjørne et sted. og så få det sidste stykke du mangler..  så du ikke skal til at lodde x antal kabler af 8 ledere...
Avatar billede ragnarg Nybegynder
22. marts 2011 - 10:56 #6
Jeg synes du burde sætte stik på, hvis du gør det rigtigt vil det skabe meget mindre støj end en lodning. Men hvis du er lodde uddannet i target 3, vil lodning måske være løsningen. Man skal gøre det rigtigt for at få et ordentligt resultat, og det er nærmest umuligt at lodde to ledninger sammen på en ordentlig måde!

Det bedste ville jo være, som andre skriver at trække en ny ledning, men det koster jo både tid og penge! :)
Avatar billede holmmorten Novice
22. marts 2011 - 11:01 #7
Jeg er på ingen måder uddannet i lodning - så jeg har fundet et alternativ :-)

Men tak for input :-)

MVH

Morten