Avatar billede ea1 Novice
19. marts 2011 - 10:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

aspx

Jeg bruger win7, men kan ikke åbne aspx-filer. Jeg går ud fra, at det kræveret særligt program. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2011 - 11:01 #1
Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Programmer og funktioner
'slå windows-funktioner til eller fra'
markér 'Internet Information Services'

og derefter skal aspx-filerne placeres i den rigtige mappe, og tilgås via browser (skriv localhost/xxx.aspx for at køre koden)
se evt på http://www.file-extensions.org/aspx-file-extension
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2011 - 13:14 #2
Hvis de skal køres.

Hvis de skal rettes bruger man bare en tekst editor - fra notepad og opad.
Avatar billede ea1 Novice
21. marts 2011 - 10:36 #3
Hej claes57.

Jeg har slået 'Internet Information Services' til; men det løser ikke problemet. Hvad mener du med, at filerne skal placeres i den tingige mappe o g tilgås via browser?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2011 - 11:35 #4
ind i Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Administration
start "Internet Information Services (IIS) Manager"
i venstre side find frem til og marker "Default Web Site"
Se i højre side, at det er startet (grå) - ellers start den.
Start stifinder - du har ved installation af IIS fået en ny mappe "C:\inetpub"
i den ligger "wwwroot"
placér dine aspx-filer der, og kald dem fra din browser - dvs i adresselinjen skal du skrive
http://localhost/
+ navnet på din aspx-fil, fx
http://localhost/mintest.aspx
Når du er færdig med aspx, så luk IIS (i kontrolpanel - der hvor den blev startet)
Avatar billede ea1 Novice
21. marts 2011 - 15:15 #5
Hej claes57.

Programmet har startet 'wwwroot', hvor jeg har lagt min fil: 'ViewImage.aspx'. Jeg bruger så følgende adresse: 'http://localhost/ViewImage.aspx'. Så sletter min browser 'http://' og giver mig følgende melsing tilbage:
"This site is running TeamViewer.
Free Port 80 for other applications in advanced settings.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2011 - 16:07 #6
luk TeamViewer
hvis du bare skriver http://localhost
så skal du se et reklamebillede for IIS, og klikke du på det kan du bla få hjælp.
Ved du, hvad filen skal lave?
Avatar billede ea1 Novice
21. marts 2011 - 17:19 #7
Det er filer, som jeg henter fra http://www.sa.dk/ao/, og som skal give mig adgang til div arkivalier
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2011 - 17:30 #8
så er du helt galt på den - de filer skal køres på sa's server, og hente data ud der.
Du kan ikke bare gemme siden, og køre den på din pc.
Hvis du vil have data overført, så er det en anden process - du kan fx gemme siden som en pdf-fil, som du har liggende på din pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2011 - 17:36 #9
jeg har testet dit link - aspx-filen er bare en, der linker videre - det skal åbnes med JAVA
du skal tillade java at køre, og give adgang/tro på udbyder - så hentes et lille program, og siden/bogen vises.
Avatar billede ea1 Novice
21. marts 2011 - 17:52 #10
Jeg har JAVA på min PC; men hvordan åbner jeg linket med JAVA, og hvordan giver jeg adgang på udbyder?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2011 - 18:02 #11
jeg er på Firefox browser, og der kommer et popup - hvad skal der gøres med filen ...aspx, som er en JNLP File
og så kan man vælge 'åben med java' og lidt senere skal man så godkende den javaapplet, der skal køres.
Man kan også fast-tilknytte filen ved at markere en tejl-boks undervejs, så sker det automatisk fremover.
Hvis du ikke er på firefox, hvad har du af browser, og hvilken version (fx IE 8)
Avatar billede ea1 Novice
21. marts 2011 - 18:14 #12
Jeg kører på Google Chrome 10.0.648.151
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2011 - 20:49 #13
det skal du så lade være med.
'Det Offentlige' er ikke kompatibelt med andet end IE og til nød firefox (her virker ff)..
Hvis du vil bank/stat/kommune så bare prøv din browser - men fald altid tilbage på IE hvis det ikke virker - det andet er for svært for dem, der nu laver systemerne - og prøv gerne mac/linux - men forvent kun at windows virker.
Avatar billede ea1 Novice
21. marts 2011 - 20:57 #14
OK. Jeg forsøger mig med IE, men først i morgen, for i øjeblikket er min forbindelse helt umulig. Det er faldet til en downloadhastighed på 66, så jeg føler mig tilbage til min gamle 56-modem
Avatar billede ea1 Novice
22. marts 2011 - 11:35 #15
Tak for hjælpen. Det hjalp, så snart jeg brugte IE.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2011 - 11:42 #16
det var så den lange vej til en hurtig løsning - lav et svar selv, og luk.
Avatar billede ea1 Novice
22. marts 2011 - 13:08 #17
ok