Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 22:20 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Adobe Photoshop CS5

Hej alle sammen!

Jeg sidder og leger lidt med noget design jeg har købt, som er lavet i psd format. Det er lavet i layers, og jeg har nu et spørgsmål til opdeling. Altså jeg bruger et amatør program Iweb som er macs eget webdesign html program til at lave hjemmesider i. Da HomeSite (Frame programmering) er lidt udgået, så er det så smart at Iweb selv laver HTML frame opdeling. Jeg ønsker derfor at makere dele af mit design og derved kopiere og indsætte det i Iweb. Problemet kan bare være at størrelsen på billedet kan variere fra Adobe Photoshop til Iweb. Dv.s. at jeg kopiere en del af designet og vælger derefter ->Rediger->Kopier sammen flettede.. Og derefter paster jeg men størelserne variere mellem hinanden som gør at siden ikke bliver lige.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. marts 2011 - 15:09 #1
Som jeg ser det er dit problem at photoshop er et grafik program, der kan genererer web komplette web sider med grafik, mens iweb (som jeg ikke kender) tilsyneladende er et html editeringsprogram

Jeg ville gøre følgende:

Start i photoshop med at gemme sidens design som komplet web side med grafik og det hele.

Herefter åbner du den genererede side i iweb hvor du tlretter den og optimerer den.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2011 - 15:25 #2
tilretter den og optimere?? Ikke forstået!

Jeg har åbnet billedet som er i lag og gemt den igen i psd.

Det jeg gerne vil er at kopiere dele af designet også indsætte det men samtidig i samme pixel størelse. Så nu er spørgsmålet hvordan sammen fletter jeg lagene? for det ku være en mulighed også kopire og sætte ind. Men det skal jo også være det nemmeste!?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2011 - 15:27 #3
for når jeg kopiere nu, så er det kun et lag den kopiere og ikke det hele.. det er rimelig forvirrende
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. marts 2011 - 16:22 #4
du skal ikke gemme som psd. Du skal gemme som html med grafik og hele smøren og derefter bruge iweb.

Layers er en photoshop ting du ikke kan anvende andre steder
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2011 - 17:16 #5
Nu har jeg gemt i HTML med word. Hvad så nu? Hvordan åbner jeg det i Iweb?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. marts 2011 - 19:02 #6
Hvorfor i alverden i word. Word er ikke særlig godt til at lave hjemmesider med.

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du ønsker og vil,

Hvis du har lavet dit grafiske design i photoshop, så kan du gemme til web i den. Den hjemmeside du får ud af det er lidt statisk og tung, den kan så optinmeres og tunes med en web/html editor. Det er her iweb kommer ind.

At lave noget grafik, sætte det ind i et word dokument og gemme til html, er lidt i skoven.

Jeg er nok nødt til at sige at skal man lave hjemmesider, så kræver det at man har et vist minimum af forståelse for html og hvordan del slags laves. Forskellige værktøjer kan ikke redde dig her.

Du bliver nok nødt til at give en lidt mere detaljeret beskrivelse af hvad det egentlig er du vil
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2011 - 19:36 #7
Nej jeg kan ikke gemme i web gem som! Eller er der en anden mulighed? Jeg vil bare impotere og lave en nem hjemnesise
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. marts 2011 - 19:47 #8
Hvad er det du vil importerer
Avatar billede Freebooter Nybegynder
21. marts 2011 - 13:01 #9
Hvis jeg har forstået dig ret, ønsker du at kopiere dele af dit PSD dessign over i iWeb!?
Du kan evt starte med at lave en flad version af dessignet:
1. Klik på det øverste  lag
2. shift+cmd+alt+E
Nu har du en flad version som øverste lag.
Vælg dit selectionværktøj (M) og lav en selection.
Nu er det blot at cmd+C i Photoshop og derefter cmd+V i iWeb.
Vh Brian
Avatar billede janne123 Nybegynder
27. marts 2011 - 19:07 #10
Mon ikke du gerne vil gemme den del af designet som befinder sig på sit eget lag? ( Hvert lag sin design-del )
Det nemmeste som jeg ser det er at kopiere laget over i en ny fil med præcis de samme mål ( antal pixel ) og så gemme til web i enten .jpg eller .gif.
Således rører du ikke den originale .psd-fil og risikerer ikke at "ødelægge" den.

Derefter skal du bruge et HTML-redigeringsprogram som f.eks. Stone's Webwriter, der fungerer næsten på samme måde som Word, som jeg kan se du er fortrolig med. Den har også indbygget sin egen FTP til upload på nettet.
Avatar billede Freebooter Nybegynder
27. marts 2011 - 20:00 #11
Med genvejen shift+cmd+alt+E er alle lag stadig intakte. Som et ekstra "øverste lag" kommer en flad version af alle de andre...
/Brian
Avatar billede janne123 Nybegynder
27. marts 2011 - 20:44 #12
Freebooter - ja, det er rigtigt at du merger alle lag men måske er det ikke det, spørgeren er interesseret i?
Jeg forstår det således, at spørgeren vil bruge enkelte elementer fra enkelte lag i isolerede filer..
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2011 - 10:04 #13
Jeg er interesseret i begge dele. Afhængigt af hvad der virker bedst når jeg skal lave min side. Jeg prøver lige begge af jeres forslag.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 01:14 #14
her