Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
14. marts 2011 - 19:18 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fuld harddisk

Hejsa...

Jeg har en Compaq Presario CQ60.Har op daget efter nogle problemer at mit E-drev(PRESARIO_RP) er næsten fyldt. Men kan ikke finde ud af hvordan jeg kan fregøre noget plads. Hjælp en stakkels IT-analfabet....Kan heller ikke finde ud af de kategorier:-)
Avatar billede haverslev Novice
14. marts 2011 - 19:23 #1
Jamen PRESARIO_RP er jo en Recovery partition, den skal man IKKE røre ved, da du så efterfølgende IKKE kan gendanne din pc, såfremt der bliver problemer med den.
Avatar billede haverslev Novice
14. marts 2011 - 19:50 #2
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01508532&tmp_track_link=ot_recdoc/bph07122/en_br/c01508532/loc:3&lc=en&dlc=en&cc=br&lang=en&key=null&site=null

Har du brændt Recoverey DVD ud da du startede maskinen op eller ?

Start => Programs => Recovery Manager => Recovery Manager => Advanced Options => Recovery Disc Creation

Når det så er gjort og man har de DVD`er til recovery, så kan man evt. fjerne recovery partitionen:
Start => Programs => Recovery Manager => Recovery Manager => Advanced Options => Remove Recovery Partition.
Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
14. marts 2011 - 21:45 #3
Jeg er ikke meget for at slette den, ved ikke om jeg kan finde ud af at lave en recovery CD. Kan bare ikke forstå hvorfor den brokker sig over manglende hukommelse, når det ikke er den disk den bruger. På C-drevet er der jo masser af plads (170 ledige af 223 GB)Har haft et par udfald hvor den kommer med blå skærm og hvor det eneste problem jeg kan se er hukommelse. Har ryddet op på C-drev med Ccleaner og diskfragmentering. Er der ellers et eller andet jeg kan gøre/har overset (Det er der garanteret)
Avatar billede haverslev Novice
14. marts 2011 - 22:00 #4
Det har ikke noget med C.drevet at gøre, det er et drev helt for sig selv
du er nødt til at gøre minimum det der står i linket:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01508532&tmp_track_link=ot_recdoc/bph07122/en_br/c01508532/loc:3&lc=en&dlc=en&cc=br&lang=en&key=null&site=null
Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
15. marts 2011 - 06:23 #5
Det er jo det mystiske... Der er ikke nogen filer på E-drevet. Jeg har taget sikkerhedskopi på en extern harddisk. Og selv om jeg kan se skjulte filer er der stadig ikke noget...Men alligevel står der at der er 9,19MB ledige af 9,65 GB. Hvad...(beep) er det så der fylder...
15. marts 2011 - 06:59 #6
... hvad med SYSTEMFILER/MAPPER ?
15. marts 2011 - 07:00 #7
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2011 - 07:50 #8
Så skal du lige deaktivere systemgendannelse og genstart computeren.
Herefter aktivere du systemgendannelse igen.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions
Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
15. marts 2011 - 13:07 #9
# 7 Det er Vista

# 6 Hvad mener du? Der er jo ikke nogen filer der.

# 8 Ja så er det, det bliver tydeligt at jeg ikke har forstand på det, for hvad skulle det hjælpe at deaktivere og aktivere det samme?
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2011 - 14:23 #10
# 8 Ja så er det, det bliver tydeligt at jeg ikke har forstand på det, for hvad skulle det hjælpe at deaktivere og aktivere det samme?

Det er sådan, at maskinen som default gemmer div. filer, programmer osv. i systemgendannelse i ca. 3 mdr. tilbage.
Ved at deaktivere, så fjernes disse og ved at aktivere, så starter den forfra med at lave gendannelses punkter.

Nogen gange kan der gå lidt koks i dette sys.gendannelse og den ikke frigiver pladsen igen, derfor deaktivering og genstart

Disse gendannelses punkter er rigtig gode af have kørende fremadrettet, da du så kan stille maskinen tilbage til . f.eks i går, såfremt du har fået ændret et eller andet der lave koks i pc`en.

Det skal IKKE sidestilles med en Recovery, det er to forskellige ting.
Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
15. marts 2011 - 15:55 #11
Har lige udført # 8 uden resultat...hmmm... Hvad kan man så prøve?
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2011 - 18:12 #12
Prøv lige at H-klik på Computer, vælg Administre, vælg Diskhåndtering. Tjek at der er vist et D-drev der og h-klik på det og vælg egenskaber.
Tjek hvad den viser af "anvendt" xxGb og "ledig"
Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
15. marts 2011 - 21:54 #13
Den siger Kapacitet: 9,66 GB, Ledig: 9 MB, % Ledig: 0%, Fejltolerance: nej, Spild: 0%

Det passer jo godt nok med det andet....
Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
16. marts 2011 - 10:32 #15
hmmm... Har slettet Backup files... Det stod der at man skulle. Har jo taget en sikkerhedskopi på en extern harddisk.

Det hjalp. Der er nu 1,65 GB fri... Men skal lige bekræftes i at det er OK at slette Back up filer. Den er jo åbenbart sat til at gemme der. De er blevet gemt samtidig med at jeg lavede sikkerhedskopi
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2011 - 11:20 #16
Den bør jo ikke gemme andet end Recovery på det drev !
Hvis du laver nogle back-up, så skal de sættes til at gemme andet steds - IKKE på D-drevet.

Why do these errors occur?
The purpose of the Recovery (D:) drive is to store all the files needed to do an emergency recovery when the system become unstable.
The Recovery (D:) drive is actually a partition on the main hard drive in your computer - not an actual physical drive.
It has much less available space than Drive (C:).
If you use the Recovery (D:) drive to store files (such as files from using MS Backup), the drive quickly becomes full and can cause serious problems when you need to use system recovery.
Do not store files on the Recovery drive.
The only files on the Recovery drive should be related to a system recovery.
Avatar billede bibbe11972 Nybegynder
16. marts 2011 - 19:17 #17
Men hvordan ændrer jeg at den gemmer der?? Og hvordan giver man point??
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2011 - 19:26 #18
Når du gemmer back-up, så må den spørge om, vil du gemme på denne "stinavn" og der kan du så ændre den til noget andet.

http://www.eksperten.dk/faq#faq-4-1