Avatar billede petert Forsker
14. marts 2011 - 17:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til redigering af felter i FileMaker pro 11

Hej Alle
Jeg er ved og redigerer en db der er lavet i Filemaker i USA
Jeg har det problem at der er en masse felter med dato og felter med tids angivelse.
Disse felter har datoformatet mm/dd/yy eller tt/mm.
Er der en måde hvor jeg kan makerer alle ens felter og sætte dato format som fra uret i min maskine.(dansk dato format)
eks man 1/12/2011 eller tids visningen 24 timer og ikke AM og PM.
Kan man sætte generelt et sted.

Mvh
Petert
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. marts 2011 - 18:13 #1
Hej Petert

FileMaker "arver" dato- og tidsindstillingerne fra det system, databasen bliver oprettet på.

Den eneste måde, du kan ændre databasens standardinstillinger på, er ved at klone databasen på en maskine, der har de indstillinger, du ønsker. Du kloner med kommandoen File > Save a Copy As... (vælg clone (no records) i rullemenuen med type). Når du gemmer som clone, kommer data ikke med over, så derefter skal du reimportere data til alle tabeller bagefter. Ja, noget bøvlet.

En hurtigere løsning er bede FileMaker om at bruge dine aktuelle indstillinger til indtastning af data. Det gør du i File > File Options, vælg fanen Text og vælg (under Data Entry) Always use current system settings. Det er meget muligt, at det er godt nok for dig, og det er i hvert fald meget lettere!

Mvh.
André
Avatar billede petert Forsker
15. marts 2011 - 09:27 #2
Hej
Tak for svaret
Jeg her et lille problem. Jeg kører på en try licens af FileMaker pro 11 og har 20 dage tilbage.Jer er ved og prøve om dette kan løse mine opgaver.
Når jeg vælger "File > File Options, vælg fanen Text og vælg (under Data Entry) Always use current system settings."
får jeg beskeden at jeg ikke har adgang til dette.
Spørgsmål 1
Er dette på grund af det er en Try version.
Spm. 2
Når jeg skal købe en version af FileMaker
Hvad vil du foreslå
FileMaker pro 11
eller FileMaker pro 11 Adv.
Jeg skal oversætte alle teksterne i nogle databaser fra engelsk til dansk, svensk og norsk.
MVH
Petert
Avatar billede zordesign Nybegynder
15. marts 2011 - 22:43 #3
Hej

1) Dit problem har ikke noget at gøre med, at det er en trial-udgave. Jeg tror snarere at du ikke har fuld adgang til databasen.
Når du åbner databasen, bliver du da spurgt om brugernavn og kodeord, eller logger den automatisk ind?
Prøv at gå i File > Manage > Security. Her bør du kunne se dit brugernavn med rettighederne [Full Access] Hvis dette punkt ikke er tilgængeligt, har du sikkert begrænsede rettigheder.
Hvis ikke du har adgang til at ændre databasens design, så kan du ikke sprogversionere den. Så det bedste er nok at kontakte udvikleren og høre om du kan få brugernavn/kodeord med fuld adgang.

2) Jeg vil umiddelbart anbefale FileMaker Pro Advanced. Ellers kan du ikke redigere fx Tool tips (de små gule tekster, der kommer frem over nogle felter, når man holder musen ind over dem).

Mvh.
André
Avatar billede petert Forsker
16. marts 2011 - 10:38 #4
Hej tak for info. jeg har lavet et screen print af mine rettigheder, er der mulighed for jeg kan sende det til dig via mail. Jeg kan ikke rigtigt tyde om jeg har de rigtige rettigheder.
MVH
Petert
Avatar billede zordesign Nybegynder
16. marts 2011 - 11:04 #5
Prøv på eksperten@zordesign.dk

Mvh.
André
Avatar billede petert Forsker
23. marts 2011 - 08:37 #6
Tak for hjælpen. jeg glemte at lukke dette