Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
09. marts 2011 - 20:47 Der er 5 kommentarer

opsætning af Storage server 2008 med 6TB Diske i raid 5

Hejsa.

Er der en eller flere venlige sjæle der kan hjælpe mig med flg.

opgaven går ud på at udskifte en storage server 2003 og sætte en storage server 2008 ind i stedet for. Den nye server har 2x300gb 10K sas diske til OS og 6x1TB til et Raid 5.

Første spørgsmål:

Hvor meget lagerplads giver det helt præcist i det raid 5? jeg vil mener det er 5TB, men nogle siger at det er det halve...

Andet spøgsmål:

Serveren her har 4x1 GB netkort, og bliver kablet på alle sammen. Hvordan for man max performance til netværket? Alle 4 kort får vel hver deres IP adresse, eller skal de bridges, eller hvordan gør man det? Jeg vil gerne have at der er trafik på alle 4 netkort op til switchen, der fordeler ud til "motorvejen" (6x1gb til krydsfelt). Performance på netværket er et kæmpe issue, og derfor bliver det med 4x1gb da der ikke er mulighed for andet.

tredje spøgsmål:

Vil en SBS 2003 smadre hele dette setup og være alt dominerende? og ville det være en kæmpe fordel og opgradere den til en SBS 2011?

Håber i orker/gider hjælpe en frustreret skaldet mand....

Sig hvor mange points i vil have... Jeg har knap 2200 og dele ud af..
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
09. marts 2011 - 21:23 #1
Heysa..

Mht. Raid 5 - så med 6 diske på hver 1 Tb, giver det som du selv nævner 5 TB.

så når det hele er sat sammen har du 4656.42 GB ledig plads.

Andet spørgsmål,

Der er vi formegetlig ude i noget Load balancing hvis du skal have max performance ud af dem alle - jeg kigger lige videre på denne.

tredje spørgsmål.

Jeg ville personligt vælge den nyeste, nu er 2011 godt nok lige lanceret godt og vel, og der er sikkert et par fejl og mangler hist og her, men du får jo den nyeste exchange server m.m. - har ikke kigget så meget på 2011'eren endnu, men så slipper du da for at vente lidt tid med at opgradere hvis du vælger 2011'eren.
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
10. marts 2011 - 12:37 #2
Hej MathiasDue.

Tusind tak for dit indlæg.

Jeg har nu endelig fået overbevist de rette personer om at størrelse er 4,6TB :-)

Jeg har rodet lidt videre efter du skrev noget med Loadbalancing, og der er noget der hedder NLB (netwokLoadBalancing) Tror måske det er den vej skal lede.

2011 bliver nok valget når jeg bestiller nyt. For en alm. server med Exchange bliver for dyr for beslutningstager.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
10. marts 2011 - 13:43 #3
Hej bjpdk01,

Det er helt i orden - skal jeg se hvad jeg kan finde vedr. NLB - eller klare du den herfra? :)
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
10. marts 2011 - 13:46 #4
Altså hvis du har tid, lyst og lejlighed må du meget gerne komme med nogle bud. Jeg roder selv videre med det, men det skader aldrig med en ekspert på sidelinjen også da :-)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
10. marts 2011 - 13:51 #5
http://support.microsoft.com/kb/323431 - Der var noget lige dér selv om de skriver at det er til en server 2003 så burde det være lidt i samme dur mht. sbs 2011.