Avatar billede bobjoern Nybegynder
09. marts 2011 - 09:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Automatisk datoformatering Excel 2010

Hej

Jeg har et problem med Excel der er ved at drive mig til vanvid.

Vores varenumre hedder eksempelvis 9300-0012-01.

Excel 2010 er så så elskværdigt selv at formatere tallet til en dato 01-12-9300, og det er et stort problem, for så kan jeg ikke lave et opslag på dette nummer. Og Excel formaterer ligegyldigt om der er tale om en celle formateret som tekst.

Nogen der ved hvor man kan slå det fra i Excel?
Avatar billede supertekst Ekspert
09. marts 2011 - 11:12 #1
Er kolonnen, hvori disse lagres på forhånd formateret som tekst og kommer varenr. fra en ekstern kilde?
Avatar billede bobjoern Nybegynder
09. marts 2011 - 11:45 #2
Kolonnen er ikke formateret.

Du kan starte et blank ark op, taste 9300-0012-01, og Excel formaterer så selv teksten til 01-12-9300.

Hvis nummeret kommer fra en ekstern kilde i en tabel (Fx odbc udtræk), er det ikke et problem.
Avatar billede supertekst Ekspert
09. marts 2011 - 12:02 #3
Hvis kolonnen i forvejen er formateret til tekst - skulle det ikke ske...
Avatar billede bak Seniormester
09. marts 2011 - 19:45 #4
Supertekst har ret.
Det skulle ikke være et problem hvis cellen er formateret som tekst inden du starter med at skrive.
Hvis de kommer via odbc er de allerede defineret som tekst og det tager excel højde for i importen.

Vi har selv varenumre med op til 4 nuller foran og når vi vil kopiere data over fra erp-systemet til excel husker vi bare at formatere den kolonne, der skal indeholde varenumrene som tekst, før vi sætter ind.
Avatar billede bobjoern Nybegynder
10. marts 2011 - 08:08 #5
Ok, der er åbenbert et brist hvis man formaterer cellen når der står en dato i i forvejen.

Men tak for hjælpen, har fået det til at virke. Smid venligst et svar Supertekst
Avatar billede supertekst Ekspert
10. marts 2011 - 08:28 #6
Fint & ok - du får et svar...