Avatar billede steelman Novice
05. marts 2011 - 12:19 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flaskehals på Gigabit Lan?

Hej.

Jeg har pt en wifi opsætning med en router med indbygget AP og en 4 ports 10/100Mbit switch. Jeg har så to enheder som har gigabit LAN som jeg vil forbinde via en ekstra gigabit-switch og derefter forbinde gigabit-switchen med min router. Håbet er selvfølgelig at få en gigabit-forbindelse mellem de to LAN enheder.

Men min spørgsmål er nu: Alle enheder (også de to gigabit-maskiner) skal jo kunne gå på nettet via routeren og får ip-adresser via routerens DHCP. Så bliver min router en flaskehals for hele setuppet eller vil de to LAN-maskiner kommunikere med hinanden direkte uden om routeren men kun via switchen?

GLAN-PC1---                        WifiPC1
          |                          |
          ---[Gbit Switch]---[100mbit Router/AP]---{Internet}
          |                          |
GLAN-PC2---                        WifiPC2

Jeg håber at I forstår hvad jeg mener ;-)
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
05. marts 2011 - 12:41 #1
Det er routeren med dhcp, der bestemmer din hastighed. Dine andre enheder bør også køre den hastighed. Dog ikke wifi.
05. marts 2011 - 12:45 #2
Jeg har lignende opstilling med en seriøs 8 port 1Gb Switch til at fordele EFTER Router boxen (som en en 100Mb)
Der er målt 1Gb imellem de enkelte LAN enheder... sååå...
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. marts 2011 - 12:59 #3
karisen har ret. Enhederne vil tale direkte sammen ved den hastighed som switchen kan levere.
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. marts 2011 - 13:01 #4
Hver port på switchen kan køre med selvstændig hastighed. Så fordi den ene port kun kører 100 Mbit (over til routeren) forhindrer ikke de andre i at køre 1000.
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
05. marts 2011 - 17:30 #5
Det mener jeg, kræver at enhederne har fast ip. Eller hvad.
Mit system får IP fra router, og kører kun med 100.
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. marts 2011 - 23:49 #6
Det er sådan set lige meget hvilke ip-adresser enhederne har. Switchen kigger kun på mac-adressen, og sender data ud på den port, hvor modtageren befinder sig.

Når først en ip-adresse er tildelt, så er der ingen forskel på dén pc og en pc med statisk adresse, når der ellers skal kommunikeres.
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. marts 2011 - 23:54 #7
I gamle dage, hvor man brugte 10/100 Mbit hubs, da betød det noget. Hvis blot én port på en hub kører 10, så gør alle det.
Avatar billede steelman Novice
07. marts 2011 - 14:19 #8
Okay - så I mener altså at jeg sagtens vil kunne sætte en Gbit Switch på og kunne udnytte hastigheden uden at der kommer flaskehals pga. min router. Er der nogle særlige krav til switchen eller gælder det I omtaler for alle switchs?
07. marts 2011 - 17:37 #9
... ingen specielle krav!
Avatar billede steelman Novice
07. marts 2011 - 22:30 #10
Ok :-)
smid svar...
08. marts 2011 - 07:04 #11
Ping...

(Deles mellem flere ...)
Avatar billede steelman Novice
14. marts 2011 - 15:15 #12
Der kom ikke flere svar. Tak for hjælpen everyone.
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
14. marts 2011 - 21:37 #13
Ping! ingen point til mig.