Avatar billede whirlwind Nybegynder
05. marts 2011 - 03:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows Vista fryser fast

Hej

Jeg har tidligere oprettet en tråd, som nu er lukket, da jeg troede, at problemet var blevet løst. Det er det dog ikke.

Historien er som følger:

Jeg har netop fulgt en supervejledning (som åbenbart ikke var så super alligevel) og skilt min bærbare HP Pavillion DV7 1275EO ad, renset blæser m.m. og samlet den igen. Alt dette uden problemer.

Når jeg nu booter maskinen starter den med en "Checksum error. Press <F5> to load CMOS default values. Press <F6> to start normal.

Vælger jeg F6, starter Windows op som det skal, men fryser efter få minutter.
Herpå er det eneste jeg kan gøre at "kvæle" maskinen på powerknappen. Ved opstart får jeg igen Checksum fejlen og samme valgmuligheder.

Vælges i stedet F5, påbegyndte Windows første gang opstarten, men frøs fast i forbindelse med dette. Ved genstart af maskinen er der lys i alle lamper, men der bootes overhovedet ikke. Der er blot sort skærm, og det er ikke engang muligt at gå i BIOS.

Tager jeg herefter CMOS-batteriet ud i et øjeblik og sætter det tilbage på plads og booter, kommer checksum-fejlen igen.

Maskinen er denne:

HP Pavillion dv7-1275eo
Windows Vista
2.3 Ghz AMD Turion X2 Ultra Dual-Core Mobile Processor ZM-84
Level 2 cache 2 MB
4096 MB hukommelse (2 x 2048 MB)
ATI Mobility Radeon HD 3650

Jeg forsøger nu at fjerne en RAM-blok, harddisk og netværkskort (og har taget CMOS-batteriet ud og sat det i igen efter et par minutter, for lige at starte fra scratch). Ved opstart beder maskinen nu op harddisk. Jeg slukker, isætter harddisk og booter igen. Nu starter Windows op helt normalt der kan arbejdes uden problemer.

Herefter lukker jeg maskinen og isætter den RAM-blok, der blev fjernet. Igen booter maskinen som den skal og starter Windows, men fryser nu fast efter et øjeblik!?! Mystisk. Jeg fjerner IGEN CMOS-batteriet, lader det ligge et par minutter og sætter det til igen og booter. Nu starter Windows uden problemer og uden fastfrysning. Checksum-fejlen kommer IKKE længere!

Efter nogle Windows opdateringer - der åbenbart har ligget og ventet, sætter jeg netværkskortet i og booter op igen. Igen starter Windows som det skal - Mystisk.

Jeg får netværket i luften og får kørt forskellige Windows og Adobe opdateringer med genstart til følge.

Tredje gang fryser Windows fast IGEN og ved genstart fryser Windows endnu engang allerede i forbindelse med opstarten.

Fjerner jeg igen netværkskortet kører maskinen som den skal og når jeg ENDNU engang sætter netværkskortet i, starter Windows igen som det skal.

Hvad kan denne ustabilitet pludselig skyldes og hvordan får jeg diagnosticeret fejlen ?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 10:05 #1
Jeg tror dit problem enten er din installation (VIsta) eller dine ram klodser der laver fejl en gang imellem.

Ram kan du teste med memtest86.http://download.cnet.com/Memtest86/3000-2086_4-10524193.html
Indholdet af filen skal brændes som en bootbar disk  på cd der køres fra starten af. Programmet har et layout, hvor der er et grønt felt under testen. Bliver dette rødt undervejs er der fejl i ram. Tjek en ramklods ad gangen, så du kan lokalisere "synderen".
PS denne operation tager en del tid.

Din installation kan du tjekke ved at bruge de værktøjer der er tilgængelige i Vista.
Prøv fra fejlsikret tilstand at køre dette: http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Avatar billede whirlwind Nybegynder
05. marts 2011 - 10:34 #2
Super... Det forsøger jeg mig med i løbet af dagen. Foreløbigt tak.
Avatar billede whirlwind Nybegynder
05. marts 2011 - 16:51 #3
Så er memtest86 kørt på begge RAM-blokke (en ad gangen) og der blev ikke fundet nogle fejl.

Vejledningen til kørsel af chkdsk kom jeg ikke langt med, da Vista ikke ville starte chkdsk. Den skriver af den mangler ulib.dll.

Det har jeg jo så måtte tage konsekvensen af.. Er nu igang med at tage en backup af harddisken og vil så køre en systemgenoprettelse på bæstet efterfølgende... Guderne må vide om dette vil hjælpe.

Jeg vender tilbage med mere - måske senere, måske først i morgen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 17:34 #4
Godt du ikke havde fejl i ram. ulib.dll kan man downloade. Jeg har fundet en her:http://www.dlldump.com/download-dll-files_new.php/dllfiles/U/ulib.dll/5.1.2600.2180/download.html
Jeg skal lige finde ud af hvor den skal pladceres. Et bud er system 32 mappen.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 17:42 #5
Den nyeste version af filen som bruges i Vista er version 6,0.
Ser om der er download af denne
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 17:43 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 17:46 #7
Jeg kan nemlig ikke, og der er jo nok fordi jeg kører xp. Kan se den skriver dette:Operating System recommended downloads, please click the links below.
Avatar billede whirlwind Nybegynder
06. marts 2011 - 09:40 #8
Umiddelbart kunne jeg godt få fat i siden fra min anden bærbare PC... den kører dog Win7.

Den PC med problemet har jeg nu fået taget backup af og er p.t. ved at gennemgå et harddisk-check. Herefter vil jeg forsøge med en system recovery...

Problemet ulib.dll-filen var der nemlig også FØR jeg kastede mig ud i at skille PC'en ad, og jeg mener derfor ikke at fastfrysningerne skyldes dette.

Jeg vender tilbage med respons, når jeg har fået spanden igang igen :)

Foreløbigt tak 220661
Avatar billede jager Nybegynder
06. marts 2011 - 11:50 #9
hvor starter du chdisk: hvis du ikke kan genføre en chdisk så er der en stor chance for at det er HDisken der er stået af
Avatar billede whirlwind Nybegynder
06. marts 2011 - 12:16 #10
chkdsk er forsøgt startet direkte fra Windows og fra en cmd-prompt. Begge steder fejler den med, at den mangler ulib.dll.

Jeg har nu kørt et harddiskcheck i forbindelse med opstart. Her lykkedes det og der er ikke fundet fejl på disken.

Mit problem er så nu, at selve genoprettelsesdisken jeg har fra HP stopper ved 49% i installationsprocessen. Den når op på 49% i løbet af 10 minutters tid og herefter sker der absolut intet yderligere. Ingen fejlmeddelelser... Intet!

Tager jeg DVD'en ud, får jeg fejlen "Fejl 1005 - hvis denne fejl fortsætter kontakt HP Support" !
Det skal åbenbart bare ikke lykkedes for mig det her ! :(
Avatar billede jager Nybegynder
06. marts 2011 - 12:39 #11
har du et orginalit windows produkt DVD så vil jeg andbefaleen ren installation fra bunden af
Avatar billede whirlwind Nybegynder
06. marts 2011 - 12:45 #12
Jeg har desværre ikke en Windows installations-DVD. Har kun de hersens forhutlede genoprettelses-skiver fra HP, der fulgte med maskinen !
Avatar billede jager Nybegynder
06. marts 2011 - 12:47 #13
http://support.microsoft.com/kb/831375 prøv at kig her måske kan det hjælpe ellers geninstall
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2011 - 18:18 #14
#8 velbekomme.

Hvis du kan starte op i fejlsikret tilstand (F8 direkete efter du har trykket på start knappen) kan man lave en sytemgendannelse til før problem opstod.

Du kan også gå ind og se i log filen for at se hvad der går galt.
Er det opdateringer der er skyld i problemet kan de afinstalleres fra tilføj fjern.
Jeg ved dog ikke om dette er afprøvet?
Avatar billede whirlwind Nybegynder
07. marts 2011 - 00:47 #15
Meget mystisk.

Nu lykkedes det minsandten endelig at få spanden igang. Det lykkedes - efter flere fejlslagne forsøg - at få færdiggjort systemgenoprettelsen og NU ser det ud til at maskinen kører som den skal igen.

Den har i hvert fald kørt upåklageligt i et par timer, uden fastfrysninger.

Jeg tror jeg satser på, at det var det :)

I skal begge have tak for jeres gode forslag... og I havde jo på sin vis jo begge ret... Det må have været en af de her dll-filer der har forårsaget problemerne (220661) og en geninstall. afhjalp problemet (jager) ;)

Kan man dele pointsene herinde, eller SKAL man død pine sende alle points i een retning ??
07. marts 2011 - 06:55 #16
... husk alle elementer fra WindowsUpdate efter en SystemGendannelses procedure...

Samt opdatering af dit - selvfølgelig - sikkerhedsprogram...

---

Kan også anbefale ->
www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Avatar billede whirlwind Nybegynder
07. marts 2011 - 09:02 #17
Hej karise_larry

Tak for dit svar her på falderebet.

Jeg har næsten ikke bestilt andet end at køre Windows Update siden maskinen kom op at køre igen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2011 - 16:02 #18
Jeg lægger svar her. Er der andre du vil have til at lægge svar beder du dem om det. Til sidst afmærker du de svar der skal bruges og accepterer. Så deles point i lige dele til hver. Skal der uddeles forskelligt antal skal du skrive i boksen de point de forskellige skal have.
Avatar billede whirlwind Nybegynder
08. marts 2011 - 21:24 #19
SÅ er der gået knap to døgn siden jeg bad om svar... Du får rub og stub 220661