Avatar billede gaiacph Nybegynder
28. februar 2011 - 11:53 Der er 7 kommentarer

Flere forskellige spil crasher under kørsel

Har købt ny computer for nylig, og er utroligt glad for den.

Men der opstår problemer når jeg forsøger at køre spil som:

Counter-Strike Source
The Sims 2

Counter-Strike Source:
Jeg kan fint starte spillet ved hjælp af Steam, gå ind i menuen, finde en server og connect'e. Men når selve spillet så load'er lagger den voldsomt. Vi snakker én billedopdateringer hvert 10. sekund. Når ca. at få 2-3 billedopdateringer hvorefter spillet og pc'en fryser fuldstændigt så eneste udvej er reboot-knappen.

The Sims 2:
Igen kører selve menuen og opstart af spillet fint. Jeg kan gå ind og vælge "nabolag" og se hele nabolaget. Men når jeg så går ind i "Create-A-Sim" og går ind hvor programmet skal til at vise selve 3d avatar'en af en simmer, crasher computeren fuldstændigt. Skærmen bliver sort, og den mister decideret signalet fra grafikkortet.

Jeg har efter en masse roderi med fejlfinding, opdatering af drivere, etc. Nået dertil hvor jeg rent faktisk kan nå at lave et par simmere/spille i 5-6 min. før den crasher. Men det er jo stadig ikke meget hjælp. - Mere udførlig forklaring af dén proces følger længere nede.

Men først mine specs fra en dxdiag (har smidt video og audio i bunden):

  Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.101026-1503)
          Language: Danish (Regional Setting: Danish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
      System Model: GA-890GPA-UD3H
              BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
          Processor: AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 CPUs), ~3.2GHz
            Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4094MB RAM
          Page File: 1691MB used, 6493MB available
        Windows Dir: C:\Windows
    DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
  User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
    DWM DPI Scaling: Disabled

Mine egne tanker:

1. Som i kan se kører jeg Windows 7. Og jeg har lidt en anelse om at mit OS kan være en af de medskyldige, for min PC kan køre flere spil af nyere dato uden problemer. Spil som Empire Total War og Assassins Creed. Men har søgt på diverse forums, og det ser ud til at min udgave af Windows 7 skulle være kompatibelt med både CS og Sim 2.

2. Ellers må det være mit grafikkort eller driver-relateret.

Her er hvad jeg har gjort indtil nu:

1. Opdateret Windows via "Windows Update"
2. Opdateret alle mine drivere. Kører de nyeste Catalyst Drivere fra ATI til mit grafikkort og styresystem.
3. Opdateret DirectX, og har forsøgt at installere tidligere versioner af DirectX 9.0c, i tilfælde af at nogle af de filer skulle mangle i den nye. (Worth a try - Men er lidt i tvivl om den overhovedet installerede, eller om den registrerede at der var 11 i forvejen og så bare stoppede, for den "kørte ikke rigtigt".)
4. Forsøgt at starte programmerne i "Kompatibilitets mode".
5. Testet stabiliteten af mit grafikkort med FurMark, og det ser ud til klare klare testen fint. Stoppede dog testen efter et par minutter. Blev nervøs da mit grafikkort kom op på 85 grader. :-)
6. Installeret Driver Detective der faktisk fandt at 6 af mine drivere bør opdateres. Bl.a. Lyd og en enkelt PCI. Kunne ikke opdatere dem da DD koster penge at bruge til opdatering, og har prøvet andre "ikke betalings" opdaterings programmer samt windows, og de finder ingen opdatering af driver nødvendig.
7. Har kørt CCleaner og andre Registry Cleaner programmer. De fandt skræmmende mange fejl i forhold til at jeg sidder på en 2-3 dage frisk windows installation. Gav programmerne lov til at rette fejlende.

Et kraftigt hint omkring problemets kerne:
Som nævnt tidligere lykkedes det mig at få Sims 2 til at køre i 5-10 min. Efter at have opdateret drivere til grafikkortet lykkedes det pludseligt at få computeren til at vise "sims" avatarer uden at crashe. Når jeg er inde i spillet nu fryser spillet en gang hvert 2. minut. Først fryser spillet, herefter musen, herefter vises en "blågrå skærm" i 5 sek. og så fortsætter spillet igen. Dette sker 2-3 gange hvorefter computeren crasher fuldstændigt igen som før.

Som i kan høre har jeg en anelse om at det er noget med grafikkort/drivere der er problemet. (Muligvis koblet sammen med et Windows 7 issue.) Og da spillene ser ud til at crashe nogenlunde på samme måde, har jeg en idé om at det er et mere generelt issue, og ikke noget med det enkelte spil.

Noget med OpenGL, D3D, DirectX?? - Har ikke så meget forstand på det. Så håber i kan hjælpe mig med at få løst problemet, så jeg kan få de to spil til at køre!!
Avatar billede gaiacph Nybegynder
28. februar 2011 - 11:54 #1
Her er de sidste oplysninger fra dxdag omkring video og lyd:

DirectX Debug Levels
Direct3D:    0/4 (retail)
DirectDraw:  0/4 (retail)
DirectInput: 0/5 (retail)
DirectMusic: 0/5 (retail)
DirectPlay:  0/9 (retail)
DirectSound: 0/5 (retail)
DirectShow:  0/6 (retail)

Display Devices
          Card name: AMD Radeon HD 6800 Series
      Manufacturer: ATI Technologies Inc.
          Chip type: ATI display adapter (0x6738)
          DAC type: Internal DAC(400MHz)
        Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_6738&SUBSYS_31001682&REV_00
    Display Memory: 2803 MB
  Dedicated Memory: 1012 MB
      Shared Memory: 1790 MB
      Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
      Monitor Name: Standard PnP-skærm
      Monitor Model: IBM L170
        Monitor Id: IBM1A4E
        Native Mode: 1280 x 1024(p) (60.020Hz)
        Output Type: HD15
        Driver Name: aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx32,aticfx32,aticfx32,atiumd64.dll,atidxx64.dll,atidxx64.dll,atiumdag,atidxx32,atidxx32,atiumdva,atiumd6a.cap,atitmm64.dll
Driver File Version: 8.17.0010.1065 (English)
    Driver Version: 8.821.0.0
        DDI Version: 10.1
      Driver Model: WDDM 1.1
  Driver Attributes: Final Retail
  Driver Date/Size: 1/26/2011 23:59:10, 708608 bytes
        WHQL Logo'd: Yes
    WHQL Date Stamp:
  Device Identifier: {D7B71EE2-2478-11CF-1B71-0A11BEC2C535}
          Vendor ID: 0x1002
          Device ID: 0x6738
          SubSys ID: 0x31001682
        Revision ID: 0x0000
Driver Strong Name: oem3.inf:ATI.Mfg.NTamd64.6.1:ati2mtag_NI:8.821.0.0:pci\ven_1002&dev_6738
    Rank Of Driver: 00E62001
        Video Accel: ModeMPEG2_A ModeMPEG2_C
  Deinterlace Caps: {6E8329FF-B642-418B-BCF0-BCB6591E255F}: Format(In/Out)=(YUY2,YUY2) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,1) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                    {335AA36E-7884-43A4-9C91-7F87FAF3E37E}: Format(In/Out)=(YUY2,YUY2) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_BOBVerticalStretch
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(YUY2,YUY2) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY
                    {6E8329FF-B642-418B-BCF0-BCB6591E255F}: Format(In/Out)=(UYVY,UYVY) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,1) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                    {335AA36E-7884-43A4-9C91-7F87FAF3E37E}: Format(In/Out)=(UYVY,UYVY) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_BOBVerticalStretch
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(UYVY,UYVY) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(YV12,0x32315659) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=
                    {3C5323C1-6FB7-44F5-9081-056BF2EE449D}: Format(In/Out)=(NV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,2) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                    {552C0DAD-CCBC-420B-83C8-74943CF9F1A6}: Format(In/Out)=(NV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,2) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                    {6E8329FF-B642-418B-BCF0-BCB6591E255F}: Format(In/Out)=(NV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,1) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_PixelAdaptive
                    {335AA36E-7884-43A4-9C91-7F87FAF3E37E}: Format(In/Out)=(NV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY DeinterlaceTech_BOBVerticalStretch
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(NV12,0x3231564e) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=VideoProcess_YUV2RGB VideoProcess_StretchX VideoProcess_StretchY
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(IMC1,UNKNOWN) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(IMC2,UNKNOWN) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(IMC3,UNKNOWN) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(IMC4,UNKNOWN) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(S340,UNKNOWN) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=
                    {5A54A0C9-C7EC-4BD9-8EDE-F3C75DC4393B}: Format(In/Out)=(S342,UNKNOWN) Frames(Prev/Fwd/Back)=(0,0,0) Caps=
      D3D9 Overlay: Not Supported
            DXVA-HD: Not Supported
      DDraw Status: Enabled
        D3D Status: Enabled
        AGP Status: Enabled

Sound Devices
            Description: Højttalere (Enheden High Definition Audio)
Default Sound Playback: Yes
Default Voice Playback: Yes
            Hardware ID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0892&SUBSYS_1458A102&REV_1003
        Manufacturer ID: 1
            Product ID: 65535
                  Type: WDM
            Driver Name: HdAudio.sys
        Driver Version: 6.01.7600.16385 (Danish)
      Driver Attributes: Final Retail
            WHQL Logo'd: Yes
          Date and Size: 7/14/2009 01:07:00, 350208 bytes
            Other Files:
        Driver Provider: Microsoft
        HW Accel Level: Basic
              Cap Flags: 0xF1F
    Min/Max Sample Rate: 100, 200000
Static/Strm HW Mix Bufs: 1, 0
Static/Strm HW 3D Bufs: 0, 0
              HW Memory: 0
      Voice Management: No
EAX(tm) 2.0 Listen/Src: No, No
  I3DL2(tm) Listen/Src: No, No
Sensaura(tm) ZoomFX(tm): No

            Description: Digital lyd (S/PDIF) (Enheden High Definition Audio)
Default Sound Playback: No
Default Voice Playback: No
            Hardware ID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0892&SUBSYS_1458A102&REV_1003
        Manufacturer ID: 1
            Product ID: 65535
                  Type: WDM
            Driver Name: HdAudio.sys
        Driver Version: 6.01.7600.16385 (Danish)
      Driver Attributes: Final Retail
            WHQL Logo'd: Yes
          Date and Size: 7/14/2009 01:07:00, 350208 bytes
            Other Files:
        Driver Provider: Microsoft
        HW Accel Level: Basic
              Cap Flags: 0xF1F
    Min/Max Sample Rate: 100, 200000
Static/Strm HW Mix Bufs: 1, 0
Static/Strm HW 3D Bufs: 0, 0
              HW Memory: 0
      Voice Management: No
EAX(tm) 2.0 Listen/Src: No, No
  I3DL2(tm) Listen/Src: No, No
Sensaura(tm) ZoomFX(tm): No

            Description: Digital lyd (S/PDIF) (Enheden High Definition Audio)
Default Sound Playback: No
Default Voice Playback: No
            Hardware ID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0892&SUBSYS_1458A102&REV_1003
        Manufacturer ID: 1
            Product ID: 65535
                  Type: WDM
            Driver Name: HdAudio.sys
        Driver Version: 6.01.7600.16385 (Danish)
      Driver Attributes: Final Retail
            WHQL Logo'd: Yes
          Date and Size: 7/14/2009 01:07:00, 350208 bytes
            Other Files:
        Driver Provider: Microsoft
        HW Accel Level: Basic
              Cap Flags: 0xF1F
    Min/Max Sample Rate: 100, 200000
Static/Strm HW Mix Bufs: 1, 0
Static/Strm HW 3D Bufs: 0, 0
              HW Memory: 0
      Voice Management: No
EAX(tm) 2.0 Listen/Src: No, No
  I3DL2(tm) Listen/Src: No, No
Sensaura(tm) ZoomFX(tm): No

Sound Capture Devices
            Description: Digital lyd (S/PDIF) (Enheden High Definition Audio)
  Default Sound Capture: Yes
  Default Voice Capture: Yes
            Driver Name: HdAudio.sys
        Driver Version: 6.01.7600.16385 (Danish)
      Driver Attributes: Final Retail
          Date and Size: 7/14/2009 01:07:00, 350208 bytes
              Cap Flags: 0x1
          Format Flags: 0xFFFFF
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. februar 2011 - 12:36 #2
Prøv Slimdrivers
Avatar billede gaiacph Nybegynder
28. februar 2011 - 14:47 #3
Ja, SlimDrivers gav mig lidt flere nødvendige opdateringer. Bl.a. den underlige ene PCI. Men stadig ingen løsning på problemet.

Udover det har jeg:

1. Sørget for også at installere og opdatere chipset drivers.
2. Gen-installere mine grafikkort drivere ved at:
- Bruge Windows fjern programmer
- Gennemgå ATI programmapper for Uninstall og køre dem hvis der ligger noget
- Herefter manuelt slette pågældende mapper, samt de 2 ATI-mapper system32
- Cleane registreringsdatabasen for rester med CCleaner
- Genstarte og installere de nyeste drivere

Prøvede at bruge SlimDrivers, men den kunne ikke rigtigt klare jobbet, så søgte i stedet på de nyeste ATI drivere til HD6870 Windows 7 64Bit, og installerede dem. (Dateret til så sent som her i februar).

Opdagede dog noget spøjst. Der fandtes både en:

11-2_vista64_win7_64_dd_ccc_enu
11-2_vista64_win7_64_dd_ccc_ocl

Den jeg havde før var ocl. Den jeg lige har installeret er enu.

Sims 2 virker stadig ikke. Samme fejl med at grafikkortet simpelthen kobler ud og jeg får "no signal" på min skærm.

Prøvede at teste Oblivion før jeg geninstallerede GFX drivere, og det crashede også ligeså snart den skulle lave noget 3d grafik inde i selve spillet. Der kom underlige vide linjer i flere forskellige retninger i 3d-rummet, der alle mødtes forskellige steder i den Avatar man styrer, hvorefter spillet crasher.

Med de nye enu drivere ser det dog ud til at virke bedre. Der var et par glitches i de første par sekunder med de samme linjer, en lang lag efterfulgt af sort skærm som jeg også oplever i sims 2, men så kørte det ellers fint. (Kan dog være det også går ned efter 5-10 min., har endnu ikke testet det i længere tid).
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. februar 2011 - 16:01 #4
Det er en samlet pc du har købt? Altså ikke saml selv kit?
Avatar billede gaiacph Nybegynder
28. februar 2011 - 17:04 #5
Nej, den er købt via Topdata
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. februar 2011 - 19:54 #6
For mig lyder det som om PSU er for lille!

Og så skal den retur til Topdata.
Avatar billede gaiacph Nybegynder
01. marts 2011 - 08:21 #7
Er lidt i tvivl omkring det med PSU'en. Synes umiddelbart at 650 w burde være rigeligt? - Eller hvad? - Jeg har godt nok også LED lys på blæser osv.

Men det er til gengæld lykkedes mig at fix'e problemet.

Jeg sadte max. clock hastigheden ned lige under 900 Mhz. Og pling! - Nu virker det upåklageligt.

Så nu kommer næste spørgsmål.

- Er der nogen der har en idé om hvorfor det her sker?? - Og hvorfor kortet kører fuldstændigt stabilt på 895 mhz, og ikke på 1000 mhz.