Avatar billede Obbi Nybegynder
24. februar 2011 - 12:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SQL line nyeste vare

Hej. er igang med og lave en Carshop og de 6 nyeste biler skal være på forsiden. hvad er SQL sætningen til og få de 6 nyeste biler på forsiden, fra table
24. februar 2011 - 12:26 #1
Hvordan ser tabellen ud?  Hvis tabellen indeholder et felt dato bliver querien noget med "SELECT * FROM biltabel ORDER BY dato DESC LIMIT 6"
Avatar billede Obbi Nybegynder
24. februar 2011 - 12:37 #2
nej der er ingen dato. men hver gang jeg adder en ny bil, får den et højere ID nummer. så den skal vel bare tage de sidste 6 Ids
Avatar billede keysersoze Guru
24. februar 2011 - 12:52 #3
SQL'en er afhængig af hvilken database du kører med - så giv gerne lige et navn på den.
24. februar 2011 - 14:05 #4
SELECT * FROM biltabel ORDER BY id LIMIT 6
24. februar 2011 - 14:06 #5
SELECT * FROM biltabel ORDER BY id DESC LIMIT 6
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 15:20 #6
LIMIT er MySQL.

SQLServer bruger TOP.

o.s.v.
26. februar 2011 - 16:05 #7
obbi, fik du disse indlaeg?  Var det en hjaelp til dit spoergsmaal (skoent jeg brugte et mysql specifikt udtryk som heldigvis blev rettet fra anden side)?  Hvis ikke, saa fortael hvad der mangler saa vi kan kikke paa det igen.
Avatar billede Obbi Nybegynder
07. marts 2011 - 17:05 #8
Ja men ingen der har lavet et svar
Avatar billede keysersoze Guru
07. marts 2011 - 18:17 #9
Det er fordi ingen vidste hvad de skulle svare på og en korrekt løsning er afhængig af databasen som du aldrig gav oplysninger om.
07. marts 2011 - 19:59 #10
Jeg skal da gerne oprette et svar for at faa spoergsmaalet lukket.  Men mit indlaeg #5 blev rettet til af et andet medlem som du nok boer bede om ogsaa at oprette et svar.
09. marts 2011 - 20:06 #11
Obbi, lukker du venligst dette spoergsmaal?  Jeg kan se at du endnu ikke har lukket spoergsmaal paa Eksperten, saa lad mig forklare (maaske til overflod:)  Man lukker et spoergsmaal ved at acceptere et svar, et indlaeg markeret med gult, og man acceptere svaret ved at saette et 'flueben' i den lille firkant ved 'Accepter svar' og derefter klikke paa feltet 'Accepter svar og afgiv points.'
Du kan nu lukke ved at acceptere ovenstaaende svar, eller du kan bede andre medlemmer om at oprette svar, eller hvis du ikke mener at have faaet hjaelp maa du selv oprette et svar og acceptere det.  Men under alle omstaendigheder, hold dig til Ekspertens regler og afslut dine spoergsmaal.