Avatar billede chalde Seniormester
22. februar 2011 - 08:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nikon eller Canon

Hej med jer
Jeg er på udkig efter DSLR, og da jeg er førstegangskøber ville jeg lige gå på udkig efter råd.
Umiddelbart faldt jeg for et Nikon d90, men er samtidig blevet anbefalet Canon 550d.

Nogen der kan forklare de grundlæggende forskelle mellem Nikon af Canon inden for nogenlunde de samme prisklasser (4-6000).
Er ligeledes blevet oplyst om at være opmærksom på billedstabilisatoren (placeringen af den osv..). Men der står jeg også lidt af.
Lidt kig ud i tiden mht. nye objektiver er naturligvis også en god ting, men her er jeg også meget grøn.

Så kom frisk med info eller eventuelle bud på andre kameraer.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. februar 2011 - 09:00 #1
og så er der sony
http://www.sony.dk/hub/dslr/dslr-slt-kameraer/kameraer-med-gennemsigtig-spejlteknologi
som har lavet en form for dslr uden bevægelige dele, så der er billedet helt stabilt.
Avatar billede finb Ekspert
22. februar 2011 - 09:19 #2
Hvis du vil have det nemt, køb DSLR
Hvis du vil have billedkvalitet, køb SLR.

Hvis du vil have det nemt, køb zoom-linser.
Hvis du vil have billedkvalitet, køb faste brændvidder.
En god startpakke kan være en 28mm og en 100mm linse.

Nikon eller Canon, det er mest en smagssag.
Begge er gode, ellers ville de ikke overleve længe.
Humoristisk sagt, objektiverne skal drejes hver sin vej.

Lej eller lån eller leas de kameraer, du overvejer mest, og du vil hurtigt se, om de kan for lidt eller for meget,
hvorefter du kan købe det rette kamera.

mvh finb
Avatar billede chalde Seniormester
22. februar 2011 - 19:12 #3
Sony er ikke lige sagen. Min far har et, og det er ikke lige sagen mht. udvalg af optik. Dertil var det svært for ham at finde et ordentligt sted at få det repareret da det gik i stykker.

Det ender nok med et Nikon (formentlig d90 grundet anmeldelser, og at d7000 er lige en tand for pebret).
En af mine har ligeledes Nikon, og er kommet i tanke om at endnu 2 i vennekredsen har Nikon, hvilket gør muligheden for at låne optik/flash andet en del større.
Da der gives udtryk for at der ikke er nogle nævneværdige forskelle mellem Canon og Nikon, så styrker dette mit valg.

Finb -> smid et svar.
Avatar billede finb Ekspert
23. februar 2011 - 11:24 #4
Næsten alle flash virker på næsten alle kameraer, dog ikke altid med ttl-automatik.

Tak for point
mvh finb
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2011 - 11:57 #5
Godt at vide mht flash :)
Avatar billede Dal7400 Nybegynder
24. februar 2011 - 13:48 #6
Hej,

Du er velkommen til at sende en mail til mig på info@tk-datateam.dk

Så har jeg et par foreslag til dig.

MVH

Morten
Avatar billede chalde Seniormester
24. februar 2011 - 16:21 #7
#6 Hvis du har et par forslag, er du velkommen til at skrive dem her i tråden.
Avatar billede Dal7400 Nybegynder
24. februar 2011 - 20:07 #8
Hej igen,

Er helt klar tilhænger af: Canon EOS 500D

Du er velkommen til at sende en mail til info@tk-datateam.dk - så giver jeg gerne et godt tilbud inkl. en taske til kameraet.
Avatar billede chalde Seniormester
24. februar 2011 - 21:04 #9
#8 Jeg køber igennem en af mine tidl. leverandører.