Avatar billede jaxx666 Nybegynder
18. februar 2011 - 12:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

kabling gigabit hjemme netværk - 1000BASET

Hej
Jeg er ved at opsætte et lille netværk i privaten. Jeg har købt en linksys router E2000 som understøtter 1000BASE T. Kan dog ikke helt gennemskue om det er nok med Kategori 5E kabler, som jeg har adgang til via mit arbejde, eller om jeg skal overveje at købe Kategori 6 kabler. Jeg skal bruge nogle ret lange kabler da kablingen skal gå over loftet og ned i kælder, hvor min server står.
Hvad er jeres holdninger / anbefalinger?
Avatar billede webweaver Praktikant
18. februar 2011 - 12:52 #1
Well, du kan godt bruge cat 5e kabler til 1000 M/bit, men jeg vil nu alligevel anbefale skærmet cat 6 og med skærmede stik, for at opnå det aller bedste resultat.

Der er dog en masse regler for cat 6, mht. til oplægning og bukning m.m, som man skal have kursus i for at kunne lave. Men hjemme i privaten, kan du nok godt forsøge dig selv alligevel. Men ingen hårde buk på kablet! Der er cat 5e lidt nemmere at arbejde med.
Avatar billede Blandy Praktikant
18. februar 2011 - 12:56 #2
cat 6 er bedre sheilded hvor cat 5e ikke er. De har cirka samme rækkevide på de 100 meter, hvor der efter er tab på linjen.

Så cat 5e er nok mere ømtålig overfor støj. Men der er nok ikke meget støj i et almindelig hjem, med mindre der op og ned at strømkabler.
Avatar billede Ole_A Nybegynder
18. februar 2011 - 13:15 #3
Cat5e kan uden problemer kører Gigabit op til 100 meter i privat brug.. jeg vil dog anbefale dig at bruge FTP kabel da dette er beskyttet af en folie mod forstyrrelser. Altså Cat5e FTP kabel op til 100 meter er glimrende til dit privatbrug.
Avatar billede jaxx666 Nybegynder
18. februar 2011 - 13:25 #4
Hej med jer.
Mange tak for  jeres hjælp og kyndige anbefalinger. :-)