Avatar billede sth Novice
17. februar 2011 - 20:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvornår er det en fordel at bruge VIEW

Hvornår er det en fordel at bruge VIEW frem for en alm. select?

lad os antage at jeg har 3 tabeller og jeg skal hente data ud fra dem, disse data vil jeg så gerne have vist som sum at værdien af alle vare pr kunde pr dag.

Ville jeg få en bedre hastighed ved at bruge et view så jeg evt kun skulle lave en select på værdi, dato, kunde? eller er fordelen bare at jeg har nemmere ved at overskue et kald til en view?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2011 - 20:52 #1
Der er flere fordele ved view.

1) du kan faa nogle renere SQL saetninger ved at select fra et view fremfor at selecte fra en masse tabeller der joines

2) du kan med de fleste database (jeg kan ikke huske om det inkluderer MySQL) give adgang til views uden at give adgang til de bagvedliggende tabeller

3) du kan udnytte det ekstra lag til at rette i tabel struktur uden at det kraever rettelser i applikationen fordi view kan tilrettes saa de returnerer de samme data som foer retelsen
Avatar billede sth Novice
17. februar 2011 - 22:17 #2
Tak for dit svar, men altså ikke noget der gør noget for hastigheden?
kommer du med et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2011 - 22:46 #3
Jeg vil snarere forvente at det vil vaere en anelse langsommere.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2011 - 22:46 #4
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2011 - 22:47 #5
views er ret nye i MySQL, saa jeg vil anbefale dig at maale lidt paa performance
Avatar billede sth Novice
18. februar 2011 - 10:53 #6
har prøvet at lave en lille test, og jeg tror du har ret det er evt lidt langsommer og så er der jo lige det at min udbyder ikke understyrter view.... men tak for dit svar