Avatar billede fc_eto Nybegynder
17. februar 2011 - 17:14 Der er 18 kommentarer

Har købt en bærbar fra Ekspert der muligvis er brugt.

Hej! jeg er en dreng på 12 år der virkelig har brug for hjælp.

Jeg har købt en bærbar hos ekspert som er på 2 ram. I parken medfølger der et ekstra 2 gb ram som man selv skal sætte i, men der jeg kom hjem og fik fjernet låget bagpå var pladsen til det ekstra ram allerede fyldt ud?
Den bliver også hurtig varm (efter ca. 10min). Batteriet gård også ud efter 1,20t.

Er der et sted på bærbaren hvor man kan se om den har været brugt før?

Tak på forhånd!!
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
17. februar 2011 - 18:09 #1
Jeg ved det ikke, men jeg tror at butikker, som eksperten kan finde på at sætte rammene i for kunderne. Mange af deres kunder tør jo ikke rode med det :)

Jeg kigger altid efter tegn, som fedtmærker på skærm, taster osv. Men det er jo for sent nu, hvis du selv har taget den i brug.

Du kan jo tage en snak med butikken om det. Spørg til om de kan garantere, at den er splinterny. Du skal ikke lyde vred, bare spørg helt naturligt, og sig at du undrer dig over at rammene er sat i osv.

Hvis de siger den ikke er, så kan du jo så gøre op med dig selv om du vil kræve en ny. Personligt går jeg altid tilbage efter en ny, hvis jeg finder tegn på at pakken har været åbnet. Jeg gjorde det f.eks. med min ene dyre fladskærm. Nøj, hvor blev de irriterede over at tage et 40 tommer tv tilbage for at give mig et nyt. Men så kan de lære, at oplyse om varen har været åbnet.

Held og lykke med det.
Avatar billede fc_eto Nybegynder
17. februar 2011 - 18:16 #2
Jeg fik et ekstra ram som jeg selv skulle sætte i og, desuden vis jeg kan bevise at computeren har været i brug før købs datoen er det vel ikke forsent?

Men tak :)
Avatar billede Thyge Nybegynder
17. februar 2011 - 19:13 #3
Som oftest kan du se på kassen om den har været åben når du køber blot ved at kigge på tapen og se om den har været brudt eller om der er sat ny tape på. Jeg kan ikke huske fra sidst jeg købte om der sidder en speciel plomberingstape men det kunne jeg forestille mig.

Du kan evt. prøve at finde den oprindelige installationsdato for Windows. Det du skal gøre er at åbne kommandopromt (åbnes under Tilbehør i startmenuen) og skrive "systeminfo" (uden anførselstegn). Hvis du scroller op i toppen igen kan du finde den. Om det anfører hvornår systemet er taget i brug eller hvornår Windows blev installeret fra fabrikken ved jeg ærligt talt ikke, men det kan muligvis hjælpe dig videre.

Et godt råd er i øvrigt i fremtiden altid at bede om en plomberet emballage når du køber elektronik.

Held og lykke.
Avatar billede fc_eto Nybegynder
17. februar 2011 - 21:10 #4
Det hjælp desvære ikke efter som den kun viste mig datoen hvor jeg havde started den.
Men det sjove er at når jeg går ind på "lokal disken" og videre på "brugere" Så ligger der tre mapper "delte filer", "min egen bruger" og en bruger ved navn Ian som jeg ikke selv har oprettet?

Men tak for tippet.
Avatar billede fc_eto Nybegynder
17. februar 2011 - 21:12 #5
Og kan man ikke systemgendanne en computer, så den starter på ny?
17. februar 2011 - 21:32 #6
[Factory Restore] hedder funktionen! Se i manualen/papierne ...
Avatar billede fc_eto Nybegynder
17. februar 2011 - 21:37 #7
Kan man så se om min bærbar er blevet "factort Restored"?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
17. februar 2011 - 21:55 #8
Du må ikke misforstå mig. Det er selvfølgelig ikke for sent. Det der er for sent er, at kigge kasse og maskine efter for "spor". Som fingeraftryk osv. :)
17. februar 2011 - 21:56 #9
Enhver PC der er købt som NY bør/skal være [Factory Restore] - hvis der i dette tilfælde tilsyneladende er rester efter en tidligere bruger [Ian], så har den ikke gennemført en [Factory Restore] ...
Det bør DU så gøre...

Når den så har tygget på det og opstarter for 'første' gang vil den pænt spørge dig om [Bruger-navn], ... osv ...
Avatar billede fc_eto Nybegynder
17. februar 2011 - 22:03 #10
Det ser ud som om at du ikke forstår mit problem her. Jeg sidder med en "ny" computer der bliver varm på 10 min. og batteri leve tiden er kun på 1.20t.

Den kan jo ikke bruges.

Men tak, for at du gider at prøve at løse mit problem.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2011 - 00:05 #11
Syg computer. Jeg ville bytte den omgående, til en anden. Ikke noget med rep.
Avatar billede fc_eto Nybegynder
18. februar 2011 - 01:18 #12
Jeg har haft den i ca. 4 måneder.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2011 - 01:34 #13
Nå ok, jeg er ikke så meget inde i købeloven, men det kan godt være at efter 4 mdr. brug, at det så handler om en reparation.
Så udnyt endelig garantien medens du har den. Tag hen til Ekspert og forklar dem problemet, og giv også udtryk for din mistanke om, at computeren kan have været brugt af en anden kunde.
Den skal fungere perfekt efter en reparation. Det har du krav på, efter loven.
Det vil nok være godt, hvis du tager en voksen med. Helst en mand. Det har de desværre mest respekt for.
Jeg finder det forøvrigt besynderligt, at der ligger yderligere 2GB ram i kassen, som man selv skal sætte i. Der er jo ingen mening i, at de ikke allerede var sat i.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
18. februar 2011 - 02:01 #14
Har du haft bærbaren i ca. 4 måneder? Så får du altså svært ved at bevise noget.

En bærbar kan sagtens blive varm. Prøv at rense blæseren. Det hjalp for mig.

Med hensyn til batteriet, så har jeg også en bærbar som kun holder strøm i den tid, hvis den bliver brugt til film osv. Det betyder ikke den har været brugt.

Hvis du har haft den i 4 måneder, så kan du ikke kalde det en ny computer. Det har vidst forvirret alle os, der har svaret. De mapper du taler om ser jeg heller ikke som et bevis for, at den har været brugt før.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2011 - 11:50 #15
Enig med #14. Du skal selvfølgelig sikre dig, at der ikke sidder nullermænd hverken på kabinet blæserne eller den som sidder på CPU.
Men batterierne burde holde længere end 1.20t. med mindre det er en mini computer til omkring 2000 kr. Hvad er det for en?
Du har vel ikke computeren med i seng, oven på dynen? Så kan den ikke få luft nok og bliver overophedet. Med i seng skal computeren stå på en bakke eller andet hårdt og fladt.
Avatar billede fc_eto Nybegynder
18. februar 2011 - 12:56 #16
Min bærbar er nok ikke den bedste, men har kostet mig 4500kr. Det er en Compaq ... (ved ikke som meget om den. Et hurtigt køb).

Kan reparation redde mit batteri, eller skal jeg smide et 1000kr på et nyt?

Tak for rengørings tippet, skal nok prøve det :)
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2011 - 13:15 #17
4500 kr. Så kan den vel ikke være så dårlig?
Et batteri skal kunne holde mere end i 4 mdr. Tal med Eksperten om det. Ellers skulle du jo bruge 3000 kr. om året på batteri. Nej den er helt gal. Eventuel snavs på blæserne får dem til at køre mere end normalt, og dermed bruger de mere strøm.
Hvis du har problemer med rengøringen, kan du bruge trykluft på dåse. MEN hold på propellen medens du bruger trykluften direkte på blæseren.

Ps. Du skal ikke bruge svar når du kommenterer.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2011 - 15:48 #18
Du bør lukke dit spørgsmål.