Avatar billede jknielsen Nybegynder
13. februar 2011 - 10:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken CPU skal jeg vælge?

Hej kloge hoveder!
Jeg har et Asus P5QL Pro bundkort som jeg skal bygge en PC sammen af. Jeg har en 1,6 Ghz Dual Core og en 3,6 Ghz silgle Core CPU liggende og mit spørgsmål går nu på hvilken skal jeg stoppe i?
Jeg har 2 GB ram og et 515mb G force grafikkort..
PC en skal benyttes med XP og bruges som almindelig kontor PC med C5 og tilkobles en Windows Home server. Jeg bruger diverse billedbehandlings programmer som jeg nu kører på en gammel PC fra 2003 med 512 GB Ram og 128Mb Grafikkort... og den er meget langsom og grafikken hakker .. derfor vil jeg bygge en ny PC...

Jeg har haft begge CPUer monteret og installeret Ubuntu og kan ikke fornemme nogen forskel på hastigheden hverken på opstart eller hastighed på nettet...
Er der nogen der har kendskab til et program eller en måde på hvordan jeg kan finde ud af hvilken CPU jeg vælger

Håber der siddder et klogt hoved der kan hjælpe mig...
Mvh  Jens
Avatar billede KHHP Juniormester
13. februar 2011 - 11:06 #1
Du kan prøve at installere Geekbench, og så se hvilken CPU der får flest point: http://www.primatelabs.ca/geekbench/
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2011 - 12:39 #2
du går ind på deres side under dit motherboard - bundkort under
cpu support list
under download henter du under styresytem bios og andet til kortet

http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=YYermRswb7n46yAX
Avatar billede jknielsen Nybegynder
13. februar 2011 - 15:48 #3
Tak!
KHHP
Jeg har hentet og installeret programmet og kan se at Dual core processor får en score på 1785 og single core får 1982... Der er naturligvis også en masse mere i den test men det er for mig bare tal..

Og treatmenice..
Jeg ved godt at jeg kan bruge en anden CPU men nu havde jeg de 2 her liggende... Og egentlig gik spørgsmålet på om det er bedre at bruge en Dual core under alle omstændigheder... eller der er hastigheden der er det vigtigste... Måske skulle man købe en ny processor men hvis jeg nu kun skal bruge den til tekstbehandling og internet vil jeg måske ikke få mere ud af en anden CPU? Hvad skal jeg gå efter? Hvem ved noget om det?
Avatar billede jknielsen Nybegynder
01. marts 2011 - 17:02 #4
Har downloaded og kørt.. det viser sig at den single core er det bedste valg?
Avatar billede jknielsen Nybegynder
01. marts 2011 - 17:04 #5
KHHP send et svar jeg kan give point på..