Avatar billede jespersp Nybegynder
08. februar 2011 - 23:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Win7-64bit: LAN Filecopy/ Internet upload via WiFi: Pause på 5-10s hvert ~20s ?!?!

Hej Eksperter,

Har lige opgraderet min Vostro 1500 fra WinXP (32-bit) til Win7 (64bit) (Nu dualboot XP/7).

Jeg har været ved at kopiere nogle filer fra min Vostro laptop til min arbejdslaptop med XP Pro (32bit). Jeg opdagede at filkopiering via 54MBit/s WIFI var lidt langsom i forhold til hvad jeg var vant til (omkring 1MB/s). Jeg checkede derfor netværks throughput på vha Task Manager (se http://phage.dk/langsom-filcopy2.png) . Det underlige er at filkopiering fra Win7 -> XP stopper hvert 20s og holder en pause på 5-10s med en hastighed på 0%, men ellers topper på ~20% throughput (som forventet). Der er ingen problemer hvis jeg kopierer fra XP->win7, eller hvis jeg kopierer XP -> XP, og her kører kopiering konstant på 20% throughput. "Pause-problemet" kommer også når jeg uploader til FTP server, eller uploader et stort dokument til gmail.com. Men der er ingen problemer med downloads fra nettet via Wifi, og der er ingen problemer med upload/download via netværkskabel.

Det underlige er at der ikke er nogle problemer med WiFi i computerspillet Counterstrike Source (her kører nettet normalt hele tiden).

Min Vostro 1500 har et "Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN" netkort, som altså virker fint både under Ubuntu 10.04 (64-bit) og Win XP. Jeg har prøvet at pille med alle de "Advanced" options i netkortet (fx Disable 802.11n; gået tilbage til 802.11b; disable IPv6) uden nogen som helst effekt på "pause problemet". Derudover har jeg prøvet disse fixes (http://www.windowsreference.com/windows-7/slow-network-file-copy-issues-in-windows-7-caused-by-remote-differential-compression/) uden at det gav nogen effekt. Har også forsøgt at opgradere driveren til netkortet.

Er der nogen der har yderligere forslag til løsning?

Mvh, Jesper
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 09:03 #1
Prøv og lad windows styre dit wifi og ikke det der wifi program.. også driverne til din pc har du selv skaffet og installeret dem eller brugt dem windows li havde i tankerne?
Avatar billede jespersp Nybegynder
09. februar 2011 - 10:52 #2
Tak for forslaget blueeyez...

Faktisk styrer Windows mit wifi allerede.. Er kommet i tanke om at jeg faktisk havde et lignende problem med mit netkort under XP - her var der høj spike i  ping hvert sekund, hvis jeg lod winXP "Wireless Zero Configuration" styre mit wifi, og dette forsvandt hvis jeg brugte Intels Connection manager løsning.

Jeg vil prøve at pille lidt ved indstillingerne for Windows 7 "WLAN AutoConfig" med dette program http://www.martin-majowski.de/wlanoptimizer/ når jeg kommer fra arbejde i dag...

Ellers kan jeg nævne at jeg igår prøvede at sætte et USB 802.11g netkort i min laptop. Når jeg disconnectede det interne kort kort og kørte via USB kortet, var der ingen pauser ved upload. Altså er det ikke windows 7 generelt der er problemet, men kombinationen af mit 4065AGN netkort og win7. Men det er underligt at CS kører uden problemer på det interne netkort?!?!.

En anden ting jeg kan nævne er at download af filer fra internettet ikke pauser sammen med pauserne i fil-kopiering. Til gengæld har jeg bemærket at der ofte sker en nedgang i "Link Speed" fra 72Mbit (802.11n) til fx 6 Mbit i forbindelse med de pauserne.

Meget mystisk...
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 11:59 #3
Okay ud fra blot en enkelt google søgning på: 4065AGN kan jeg sige at der er flere der har lidt problemer med kortet.

Jeg vil anbefale dig at tjekke for drivere til dit netkort evt nyeste driver de tilbyder og så evt teste mellem windows og intels program til wifi.

Der er stor forskel fra at sidde og spille et spil og uploade filer, men til en start så prøv og tjek for nyeste driver til windows 7 og at skifte mellem windows og instals program til en start. fortsætter det så prøv og tjek opsætningen af routeren.. derfra kan man os gøre en del.. i hvertfald i de fleste routere :)
Avatar billede jespersp Nybegynder
09. februar 2011 - 21:40 #4
Programmet jeg nævnte før gav ingen ændring på mit problem.

Jeg har været inde på intels hjemmeside og prøve de to seneste drivere til kortet - intet ændret. DVS jeg har kørt med både microsoft og intel drivere - og alle 3 gav nævnte issue.

Jeg har forsøgt at finde Intels Wireless Connection manager (som jeg brugte på XP), men selvom jeg har downloadet intel filer der både skulle indeholde driver og connection software, så kommer manageren ikke frem - Det er altså stadig Win7's "WLAN AutoConfig" der styrer WiFi - er der nogen der ved hvor jeg kan få et alternativt program til Win7 64bit?

Jeg har prøvet at disable sikkerhed (VPA) på mit accesspoint - gav ingen forskel.

Jeg kunne altså løse problemet med et andet netkort, men jeg gider ikke have en USB pind hængende konstant i min laptop. Jeg faldt over et billigt B/G mini PCI-e netkort til vostro 1500 for $8.5 på ebay, så jeg må tilstå at jeg smed håndklædet i ringen og købte det kort.. Håber det løser problemet, med for livet er sgu for kort til at bruge mere tid på det 4965AGN skodkort!!!

Cheers,
Jesper
Avatar billede jespersp Nybegynder
03. marts 2011 - 20:44 #5
Venter stadigvæk på det "nye" PCI-e netkort til min laptop. Det underlige er at problemet tilsyneladende har løst sig selv!?!?! Upload kører med konstant hastighed på det indbyggede WLAN kort - meget mystisk - måske en update af win7 fixede problemet?
Avatar billede jespersp Nybegynder
30. maj 2011 - 16:15 #6
Der var ikke nogen løsning - umiddelbart virkede trusler om at installere et nyt netkort nok til at win7 begyndte at opføre sig ordentligt :)