Avatar billede niels111 Nybegynder
30. januar 2011 - 10:26 Der er 9 kommentarer

problemer med ekstern HD

Hej allesammen...

Min fine Iomega 500GB harddisk er lige stået af, forstået på den måde at jeg lige pludselig ikke kan komme i kontakt med den. Den reagere overhoved ikke på at den bliver sat til computeren gennem usb. den starter op som den plejer men ud over dette sker der ikke mere. den kan ikke ses hverken i diskhåndtering eller denne computer...

Nogen der har nogle geniale forslag??
Avatar billede curzey Nybegynder
30. januar 2011 - 11:22 #1
Det samme er sket for mig, først viste den bare en I/O-Enhedsfejl, dagen efter ville den kun vises under enhedshåndtering (ikke i "Computer") og nu vil den slet ikke vises nogen steder :s

Har fået at vide at der intet kan gøres ved det, og det bare betyder den er død og man skal investere i en ny :s

Og når den slet ikke vil reagere på computeren kan man vel heller ikke gendanne filerne:S? Vel heller ikke ved at skille den ad og proppe den i en stationær som intern hdd?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2011 - 14:27 #2
Har du prøvet den HDD på en anden PC?
Har du prøvet med andet kabel?
Det er det første du kan gøre. Hvis det ikke hjælper, er der kun et håb tilbage; at tage HDD ud af boxen og sætte den direkte til USB eller bundkort. Men tager du HDD ud af boxen, ryger garantien, hvis der er en sådan en.
Avatar billede niels111 Nybegynder
30. januar 2011 - 16:33 #3
har prøvet den på flere forskellige pc'er... og ja har også prøvet at skifte kabel...
Jeg har jo selvfølgelig ikke garanti-beviset mere, den er ca 1,5 år... men der er da ikke meget fidus i at have en ekstern HDD til backup hvis den bare uden videre dør... (sry, var bare et surt opstød) alt det tekniske må man vel kunne betale sig fra i en eller anden butik?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2011 - 16:48 #4
Ja du kan sagtens betale et firma for at undersøge HDD og eller pille data ud. Men så skal du have godt med penge, og ikke være bange for at bruge dem, for det bliver rigtigt dyrt. Langt dyre end at købe en anden HDD. Men du har måske begået den klassiske fejl, at tro at det backup er at lægge sine vigtige data på en anden HDD?
Og ja det sker faktisk at HDD uden videre dør, selv når de er helt nye. Man må aldrig stole på en HDD, så backup er, at have sine data mindst to steder samtidig.
Du kan roligt pille HDD ud af boxen. Hvis du er heldig er det tilslutningen, inde i boxen det er galt med, og ikke HDD.
30. januar 2011 - 17:46 #5
... jeg har oplevet to gange at det var styringen/power inde i boxen, som var syg... Selv Harddiske kunne så isættes anden box og alt OK derefter...
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2011 - 19:34 #6
#5 nemlig! Det er der der er håb, og det er jo ufarligt at pille HDD ud og afprøve den med direkte tilslutning. Det kan ikke skade noget.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2011 - 00:53 #7
Fik du prøvet noget med den HDD?
Avatar billede niels111 Nybegynder
03. februar 2011 - 19:29 #8
ja... vil bare gerne bruge HDD igen havde self. backup et andet sted... tja... tager den til et værksted hvor de måske kan fixe den...
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2011 - 19:38 #9
Et værksted, jo vist, men det koster kassen:) Og hvis det virkeligt er HDD, som er syg, taler vi om flere tusinde kroner. Er du nu sikker på at du ved, hvad du kaster dig ud i?