Avatar billede gudher Nybegynder
27. januar 2011 - 09:45 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Kopier kollone i rækker?

Hej

Jeg har en række data opstillet i en lang kollone!
Disse skal jeg have kopieret (cellehenvisning) over i en lang række i stedet for en kollone. Men når jeg nedskriver de første 2, også trækker henad rækken, begynder den at henvise henad (istedet for ned af kollonen med data)

Håber i forstår mit spørgsmål :)
Avatar billede finb Ekspert
27. januar 2011 - 10:03 #1
Marker data i kolonnen.
Ctrl + C
Rediger > Indsæt speciel...
Transponer / Transpose

mvh finb
Avatar billede gudher Nybegynder
27. januar 2011 - 10:04 #2
Problemet er sådan set bare at når jeg skriver =b2 i første celle, =b3 i cellen lige til højre for og begynder at trække, forstår excel ikke at den skal forsætte nedaf i b'rækken! Den begynder at henvise henad. c3, d4, e4 ?
Avatar billede gudher Nybegynder
27. januar 2011 - 10:15 #3
Hej

Ja, jeg har prøvet det du nævnte - det skal dog være muligt at ændre på de oprindelige data (dem i kollonen), hvorefter den kopierede række også ændres.

Når jeg kopier sådan der, skriver den bare Forhandler1, Forhandler2 osv..
Når jeg så ændrer på det ved at give forhandleren et navn, skal rækken også gerne komme til at indeholde det navn.
Kort sagt: den kopierer teksten, og laver ikke en cellehenvisning!
27. januar 2011 - 10:16 #4
finb har givet dig svaret!

Det du forsøger at beskrive i #2 er fuldstændigt korrekt, det er ikke løsningen på det, du ønsker.
Avatar billede gudher Nybegynder
27. januar 2011 - 10:25 #5
Jeg beklager Erik, men jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener?

Metoden finb gav mig, virker ikke da det skal være muligt at ændre i kollonens data, hvorefter rækken følge med!

Det skal være henvisninger, ikke direkte kopiering :)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 10:42 #6
Der er mange måder det kan gøres på. Én måde er som følger:

I for eksempel D2 skriver du ?=B2. Kopier denne tekststreng lige så mange kolonner til højre som du har rækker fra B2 og nedad.
Marker kolonnerne fra D2 og så langt til højre som der er data.
Tryk på Find og vælg. Herefter Erstat. I feltet Søg efter skriver du ?=
I feltet Erstat med skriver du =
Tryk på Erstat alle.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. januar 2011 - 10:45 #7
=INDEKS($A$1:$A$6;KOLONNE(A1);1)
Kopier henad........
Avatar billede gudher Nybegynder
27. januar 2011 - 10:49 #8
=INDEKS($A$1:$A$6;KOLONNE(A1);1)
Kopier henad........

Data ligger i et ark der hedder "frontpage" og løber fra c4 til c102

Det skal over i et ark der hedder "Lookup" og der skal det ligge g6 til CY6

hvordan skal formlen skrives så?
Avatar billede gudher Nybegynder
27. januar 2011 - 10:54 #9
Nice dkhanknu

Du må gerne smide et svar :)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 11:19 #10
OK
Hans
Avatar billede vejmand Juniormester
27. januar 2011 - 11:19 #11
Der er en forklaring på formlen her: http://www.kronsell.net/kopiering_lodret_og_vandret_med.htm

=INDEKS(frontpage!$C$4:frontpage!$C$102;KOLONNE(A1);1)
Kopier henad........