Avatar billede xanxion Nybegynder
26. januar 2011 - 23:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan det betale sig selv at hoste?

Kære Eksperter.

Jeg har de seneste mange år haft et par hjemmesider hos Gigahost.dk
Men med tiden er det, desværre blevet værre og værre mht oppetid, svartider, og support.

Og så var det jeg fik idéen selv at hoste en af mine hjemmesider.
Jeg har en lidt ældre pc stående:

Cpu AMD 3000+
2gb ram
500 gb plads

Kan det betale sig selv at hoste?
Jeg mener bare, om et normalt webhotel har meget bedre specifikationer end ovenstående?

Det drejer sig selvfølgelig også om net hastighed.
Her er jeg så heldig at have 100/40 mbit hos Fascom.
Hvor oppetiden er upåklagelig.
Men her tænker jeg også. Hvor mange hjemmeside brugere kan 40mbit upload trække hvis det er en mellemtung hjemmeside?
For eks. et cms system som Joomla.

Pcen som står herhjemme virker fint, og er aldrig gået ned.
(har været brugt som radio server i et års tid)

Jeg håber nogen har lidt indsigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2011 - 00:39 #1
40 Mbit burde være helt fint til det meste. Du kan være ret sikker på at dit web hotel ikke har så meget *per* kunde.

Du kan sikkert også have bedre optid.

Det største problem er sikkerhed. Hoster du selv er det dig som skal opdatere, patche, reparere efter indbrud etc..

Er du klar til det?
Avatar billede xanxion Nybegynder
27. januar 2011 - 00:43 #2
Jeg tror faktisk jeg vil have det bedre med selv at skulle styre sikkerheden, tage backup osv.

Men jeg er stadig i tivl om mine 40mbit up er nok til min side.
Da der er begyndt at komme meget aktivitet på.

Er der et sted man kan teste sådan noget?

Mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2011 - 00:49 #3
Jeg mener der findes tools til FireFox der kan liste hvad der hentes og størrelsen af dette.

Gå ind på dit CMS på web hoteller og gør hvad en typisk bruger vil gøre. Mål hvor meget der hentes og hvor lang tid en session tager.

Resten er bare at gange og dividere.
Avatar billede xanxion Nybegynder
27. januar 2011 - 00:59 #4
Det lyder fornuftigt. Det vil jeg lege lidt med her til aften, inden jeg hopper ud i noget self-hosting.

Du skriver bare et svar så du kan få point. :- )

Og tak for hjælpen! :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2011 - 01:25 #5
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2011 - 01:26 #6
For andre ville strømforbrug også være et aspekt, men jeg læste spm. som PC allerede stid tændt 24x7.
Avatar billede xanxion Nybegynder
27. januar 2011 - 01:33 #7
Ja, den stod faktisk tændt 24/7.
Det kunne godt mærkes lidt på elregningen.
Men vi er slet ikke oppe i samme prisklasse som en dedikeret server for eksempel.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
27. januar 2011 - 15:05 #8
I forhold til et billigt webhotel, vil det da aldrig nogensinde kunne betale sig, hvis du kun ser på det økonomiske aspekt.

Men du kan jo lære en masse nyttige ting ved at køre projektet og derudover får du en yderst fleksibel løsning.

Jeg gider nu ik spilde tid på den slags, når man kan få fri trafik og super oppetid for 10 kroner om måneden.

Men som en slags hobby ting, kunne det da være meget spændende at arbejde med, så jeg synes da klart du skal kaste dig ud i kunsten.