Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
26. januar 2011 - 01:59 Der er 8 kommentarer

AA batterier som skal lyse dioder op?

Hej allesammen.

Jeg har fået en lille ide som jeg vil prøve at lave, men har lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med :)

Jeg skal finde nogen dioder som kan blive lyst op af to AA eller AAA batterier. Og de må gerne være så små så muligt, billige som muligt, også lyse så meget som muligt :) Jeg ved det mange krav, men jeg kan ikke rigtigt finde rundt i hvad der passer sammen. :)

De skulle gerne bare kunne sluttes til den her batteriholder:
http://www.batteribyen.dk/batteriholder_til_2_x_aa___r06__med_kabeltilslutning_-p-3548.html?cPath=551_113&osCsid=f98451a84e3b69948383b3bfcb2d8dbf

Har desværre ingen point at give ud endnu..

Håber der en der kan hjælpe :) Mvh
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
26. januar 2011 - 02:11 #1
Jeg har fundet nogen små dioder på 1,8 - 3mm og der står
-spænding: 3 - 3,5 V

Og ved AA batterier
-spænding: 1,5 V

Kan batteriet så ikke lyse dioden op? og hvis man har 2 AA batterier vil de så kunne lyse 3-4 dioder op?

Jeg skal lyse en fotoramme op med batterier, hvis der nogen der har forslag til en måde at gøre det på :)

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak :D
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
26. januar 2011 - 02:17 #2
har funder nogen 1,8 og 3mm dioder der har en spænding på 3-3,5V
kan et AA batteri 1,5V så ikke lyse den op?

Og kan to AA batterier lyse 3-4 dioder op?

Hvis der nogen der har forslag til dioder der vil være gode, vil det være super hjælpefuldt! De skal lyse en 13x18 fotoramme op :)

Håber der en venlig sjæl der kan hjælpe :D
Avatar billede nissen2630 Novice
26. januar 2011 - 06:43 #3
Det kan de godt husk at forbinde dem paralelt.

    |    |
    O led O  osv,osv
    |    |
0  -------------------

Håber du forstår mit forsøg på en tegning :-)
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
26. januar 2011 - 14:13 #4
Avatar billede nissen2630 Novice
26. januar 2011 - 15:05 #5
Hvis det 3-3,3 V LED skal du ikke bruge modstande. 2 stk AA bat = 3 V
26. januar 2011 - 18:23 #6
NB: LED'er er ikke 100% ens i lysstyrke ved præcist samme SPÆNDNING, som de jo er ved direkte parralelt kopling; Ref #3.
Principielt så bør der være en modstand ved hver LED ~10-20 Ohm. Men ellers prøv dig frem...
Avatar billede nissen2630 Novice
28. januar 2011 - 06:58 #7
Var det ikke en ide at få lukket dine åbne spørgsmål ?
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/Nikolajhaugaard
Avatar billede Nikolajhaugaard Nybegynder
30. januar 2011 - 10:37 #8
Jo men kan sku ikke lige finde ud ad hvordan jeg får dem lukket? :)