Avatar billede JeppeH Juniormester
20. januar 2011 - 15:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Excel 2003: Samle data fra flere faner

Jeg har to faneblade: Brugerdata (+4.000 rækker), samt brugerstatistik (+20.000 rækker).

Begge faneblade starter med unik bruger id i kolonne A.

Jeg trækker pt brugerdata over i fanen brugerstatistik via LOPSLAG (over flere kolonner), men som du måske kan regne ud har det gjort mit ark temmelig tungt.
Jeg gør det for at kunne lave en pivot tabel over brugerstatistikken, hvor jeg skal sortere på kriterier som findes under brugerdata...

Kan man få en pivot til at hente fra begge faner med id som fællesnøgle? Eller er der en Excel-haj med et godt forslag?

(Løsningen skal helst ikke omfatte en database ;o)
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. januar 2011 - 00:06 #1
Uden at være klog på dit problem, så tillader jeg mig alligevel, at komme med et forslag.
Hvad med at bruge dt LOPSLAG til at samledate i et 3.ark, og derefetr grunde din pivot tabel på det.
Kunne det være en løsning?
/ptj_11
Avatar billede JeppeH Juniormester
21. januar 2011 - 09:52 #2
Hej ptj_11

Alle forslag er velkomne ;o)

Jeg laver i dag pivot'en baseret på fanen med brugerstat. For at hente bruger-data, benytter jeg 8 kolonner i denne fane til at lave lopslag i fanen med brugerdata. Altså sætter jeg de fornødne informationer på hver post i fanen med bruger data.

Dit forslag ville betyde et nyt ark, med endnu flere lopslag, da både brugerdata OG brugerstat skulle hentes. Derfor tror jeg blot det vil gøre arket større... Medmindre jeg misforstår dit forslag :o)

~ Jeppe
Avatar billede Skov1969 Nybegynder
25. januar 2011 - 13:55 #3
Hvis dine ark er som tabeller, bør du kunne gå ind og "impotere fra ext." under data og så samle dem via Microsoft Query.
Avatar billede JeppeH Juniormester
25. januar 2011 - 14:32 #4
Hej Skov

Interessant - Det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Måske fordi jeg endnu ikke har arbejdet med databaserelationer i Excel. Jeg kan dog godt forstå og skrive simpel SQL.

Jeg har forsøgt at hente data via importér data. Jeg kan markere den pågældende fane og kan dog også hente data fra denne fane. Sværere bliver det straks når jeg skal flette to faner. Her kommer jeg til kort.

Under 'Rediger forespørgsel' kan jeg ændre kommandotype til SQL. Dog ændres kommando-teksten ikke til SQL.

Kan du give et eksempel på hvordan SQL'en skal udføres eller ved du hvor jeg finder en guide?

Smid gerne som svar, så du får nogle point :o)
Avatar billede JeppeH Juniormester
16. maj 2011 - 15:40 #5
Hej Skov

Kan du ikke smide et svar. Dit indspark var helt sikkert brugbart!

~ Jeppe
Avatar billede Skov1969 Nybegynder
16. maj 2011 - 23:54 #6
Jo, og mange tak. :-)