Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 14:52 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Gaming bærbar

Kære eksperten

Jeg søger en laptop, som kan køre spil som Black ops uden det mindste lag, fra dens side. Den skal have godt med ram, og gerne holde nogle år ud i fremtiden ;) Skærmen skal ikke være mindre end 15", og jeg vil gerne have en med et dansk keyboard.

Budgettet ligger på max 10.000kr
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 14:56 #1
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 15:10 #2
Hmm har lige kigget på den der bærbar fra MSI, og den har ca. det samme som min stationære, og vil meget gerne af med den, og udskifte den med en bærbar. Vil dog ikke købe en, som har det samme - og dermed vil lagge ;) Den skal være lidt bedre..
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 15:26 #3
Så skal du op over de 15000 - måske 20000 kr. for at få en der er meget bedre og så er det ikke nogle du kan købe i DK.
Se feks denne Clevo W880cu/W881cu ed et Nvidia F´GFX 480 grafikkort
http://www.clevo.com.tw/en/products/prodinfo_2.asp?productid=273
http://www.notebookcheck.net/AVADirect-Clevo-W880CU.34730.0.html

Hvis du skal spille meget krævende spil, så bliver det ikke bærebare maskiner du skal kigge på, kig istedet for på stationære maskiner, de kan bestykkes med alt det nye og koster kun ca. 10000- 12000 kr.
F.eks :
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99111&type=pcsystem
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 15:28 #4
Hvad hedder din nuværende maskine  ?
og hvad er der i den af processor, ram, graafikkort osv. ??
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 15:30 #5
De nye Sager bærebare med GTX 485 grafikkort kan også klare spillene:
http://www.sagernotebook.com/
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 15:49 #6
Min nuværende PC, er en jeg selv har sat sammen ud fra en arbejds maskine. Så det meste er default, altså 4gb ram, windows 7 32x, og med en halv gammel processor og gammelt motherboard. Tilgængel har jeg et Sapphire radeon HD 4890 og en strømforsyning på 650w, har haft nogle andre topics, hvor jeg spurgte om folk evt. kunne finde nogle dele for 7000kr eller mindre :)

http://www.eksperten.dk/spm/928868
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. januar 2011 - 16:08 #7
Du skriver den du har nu, har det samme som den fra MSI der linkes til?

Det er jo bare fuldstændigt forkert.
Kig igen: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4266133
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 16:38 #8
Men ud fra hvad jeg kan se, virker mit grafikkort bedre? (Måske er jeg helt gal på den), vi har lige meget ram, den har godt nok en bedre processor - men primært er det jo det samme?
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 16:39 #9
Meningen var jo en computer som kørte lag frit, og gerne længere tid frem.
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 17:08 #10
Du kan slet ikke sammenligne de to maskiner, ram er sådan set uden betydning - det er processor og grafikkort der er afgørende og her har den MSI et meget bedre grafikkort end du har i din stationære maskine.

Du kan ikke udfra model numre sige at et HD4850 er næsten lige så god som et HD5870 - de er milevidt forskellige.

Hvis du "convertere" et HD5870 grafikkort fra bærebar, til en model tilsvarende i stationære maskiner - så skal du have ca. have et af disse - de er dog ikke helt sammenlignes, men næsten
ATI:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4189528

Nvidia:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4230281
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 17:20 #11
Ja okay, så var jeg jo helt forkert på den :P Hvor lang tid tror du at den vil holde med hensyn til spil? Jeg mener, det ville jo være spild af penge (synes jeg), hvis det ender med at den ikke kan køre spillene i løbet af 2012.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 17:27 #12
Udover det ser dens stats jo rigtig gode ud, og en knap til at overclocke med :P? Vil det ikke være skadeligt i længden?
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 17:46 #13
De spil den kan slille flydende nu, kan den selvfølgelig også kører i 2012.
Men der kan jo komme nye spil som er meget mere krævende harware mæssiget - f.eks 3D og det kan vi jo ikke gardere os imod.

"knap til at overclocke med "
http://www.msi.com/html/popup/nb_tech_quide/index.html

Nu kan den ikke overclokkes mere end det kan holde til, men jo hvis man køre med ful overclocing hele tiden, så går der jo nok lidt af levetiden - men det vil jeg mene er i småtingsafdelingen.
HUSK blot at holde den godt ventileret og fri for skidt og fnullermænd i div. køleribber/blæsere i siden/bunden.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 17:54 #14
Vil det være nødvendigt at købe en dock med blæsere til den? Selvfølgelig er det altid en smart ide, men vil da helst være fri :)
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 18:01 #15
Nej det skulle ikke være nødvendigt, blot den ikke står på noget hvor den ikke kan køle - f.eks på en dug / på puden/dynen
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 18:13 #16
Et sidste spørgsmål med hensyn til grafikkortet, der står inde under mit windows experience index, at mit grafik og spilgrafik er begge 7.5, bærbaren har 7.1 på begge, men alligevel siger du det er bedre?
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 19:52 #17
Ja, de tal er desværre ikke sammenliglige, de er meget lig hinanden men ikke de korrekte for hvad en computer f.eks kan i spil.
Tillige er der sammenhængen i bus ferqensen - hastighed i bundkort/cache/ram og grafik osv.

Du får vel også en god score i den processor der sidder i den stationære, selvom at processoren i den bærebare er en Core I5 med 2 kerner der i pressede situationen kan køre højere op en de 2,4Ghz som den står til - den kan i boost kører 2 X 2,66Ghz
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 20:01 #18
Men jeg vil lige sige igen, at skal det være en rigtig god "gamer" maskine, som kan køre det allernyeste spil nu og fremad rettet - så er det en Stationær du skal have, då der kan skiftes grafikkort osv. ud uden problemer om et år eller 2 når behovet opstår.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 20:16 #19
Den skal jeg bruges til en rigtig gamer laptop, så det kan være jeg bare ender med at skifte dele ud på min stationær - er det noget du kan hjælpe med? Giver dig gerne 200 points for det her + hvis du kan hjælpe mig med det andet..
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2011 - 20:42 #20
Nu ved jeg ikke hvad du vil udskifte, men du skal nok som minimum have nyt bundkort, ny processor, nye ram og grafikkort-

Her er liste div. dele op.

Strømforsyning såfremt din ikke er stor nok, grafikkortet kræver minimum en psu på 450W:
Corsair HX 650W PSU 80 Plus Bronze.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=492649

Kabinet med Kølere:
Cooler Master CM 690 II Advanced Sort.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=579816

Bundkort:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=494704

Processor: (hhv. Core I5 eller Core I7)
Intel Core i5:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=602812
Core i7:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=492766

DVD-drev:
Sony Optiarc DVD±RW burner.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=605827

Grafikkort:
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=615991

Harddisk:
Western Digital Caviar® Black™ 500GB.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=391645

Ram:
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=597381

Det er muligt at det kan findes meget billigere rund omkring, men jeg har bare fundet noget der opfylder gamer kravet og som passer sammen.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 20:50 #21
Mit grafikkort lige nu er Sapphire Radeon HD 4890, og jeg er ikke sikker på om det er godt nok, og med hensyn til 2?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. januar 2011 - 21:23 #22
Efter som at HD 4890 har +1½ år på bagen, holder det ikke stik med at du søger en pc der er kan "holde nogle år ud i fremtiden".
Avatar billede skitz0 Nybegynder
16. januar 2011 - 22:10 #23
Der er ingen grund til at komme med sådan en negativ kommentar, jeg spørger venligt, fordi jeg er i tvivl? - da jeg købte mit grafikkort var der ingen problemer med det, og føler heller ikke det er grafikken der er problemet, snarer lag. Det kan selvfølgelig være derfor, det ved jeg ikke meget om.
Jeg synes da det holder fint stik, hvis ikke det er det som er problemet :)
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2011 - 11:33 #24
Jeg er sikker på, at john ikke skrev det i en "negativ" mening.
Jeg er faktisk enig med, at du kan ikke forvente at et grafikkort der er f.eks 2 år gammel kan spille de spil der kommer på markedet idag - skrev jeg også i  #18

Forden er så, at du kan skifte f.eks grafikkortet ud i en stationær maskine så let som ingenting - hvorimod der ikke er ret mange bærebare du kan skifte grafikkort i.

Så det korte af det lange er, at der er ingen der kan give dig en 100% garanti for at du kan køre de nyeste spili f.eks 2013 med de maskiner der er fremme idag.

2.
Jeg ved jo ikke om du kan montere det nye bundkort i dit nuværende kabinet, derfor har  jeg valgt et kabinet hvor det nye bundkortet passer til.
Dit nuværende Kabinet skal minimum være ATX  (+microATX, Mini-ATX)
Avatar billede skitz0 Nybegynder
17. januar 2011 - 11:47 #25
Okay :) Kan godt følge jer I det nu. Jeg søger også et større kabinet, så der er plads til alle mine ting. På det motherboard du linkede, er der plads til 2 grafikkort? Og hvad er forskellen med hensyn til ydelsen fra 1 til 2? Ellers,
Mange tak for hjælpen, vil lede efter tingene, for at se om jeg kan finde det billigere nogle steder ;) Jeg vender tilbage hvis jeg har brug for mere hjælp :)
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2011 - 11:09 #26
jeg kender ikke forkellen på ydelsen, hvis man kører med grafikkort i SLI eller Crossfire opsætning contra enkelt grafikkort.
Men umiddelbar vil jeg skyde på,at du måske får en 1/3 - ½  mere ydelse.
Dog uden at vide hvad for grafikkort du vil køre SLI/crossfiremed.