Avatar billede mtl25 Nybegynder
15. januar 2011 - 09:34 Der er 7 kommentarer

Ny mail server

Hej

Jeg skal have en installeret en ny mailserver på min server

Mailserverne skal bruges til 20bruger i 3 forskellige byer. vi bruger ikke domaim på vores computer. har brug på "windows live mail + Outlook express" plads pr. bruger ca 150 - 250 mb

1. Har kigger på exchangen løsning - Ulempen skal vel købe 20 licenser og alle skal køre domain?

2. Vil gerne have alle over på imap

Hvilken løsning vil i vælge?
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
15. januar 2011 - 10:19 #1
Hej mtl25

Jeg selv har skiftet alle mine mail konti til Google Apps.

Det er gratis op til 50 brugere og du får 7GB plads pr bruger:

http://www.google.com/apps/intl/da/group/index.html

Det kant fint kombineres med windows live mail eller outlook express både med imap eller pop3.
Avatar billede mtl25 Nybegynder
15. januar 2011 - 10:29 #2
Hej

Fint løsning. vil gerne have mine mail lokal i huset.

Har en ny windows 2008 server i huset
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
15. januar 2011 - 10:33 #3
Okay. Jeg ved ikke hvordan jeres setup er, men har du tænkt over backup osv? Jeg kørte også selv mails førhen til jeg skiftede til Google Apps. Nu er jeg fri for at tænke på om der måske er strømafbrydelse eller at jeg skal tage backup før en eventuel opdatering fejler og computeren skal geninstalleres.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. januar 2011 - 12:52 #4
#3: Hvilken aftale sikrer, at google kan genskabe dine mails hvis deres systemer fejler eller evt. giver kompensation, hvis det ikke er muligt? Kan godt være det er OK for dig, men den hellige grav er ikke nødvendigvis velforvaret bare fordi man outsourcer. Dermed selvf. ikke sagt, det nødvendigvis er en dårlig løsning. Der er bare flere parametre der skal overvejes end bare lige at man ikke behøver tænke på backup.

#0:

1): Serveren skal være med i et domæne. Klienterne behøver ikke. Det er rigtigt du skal købe CAL'er. Hvis du mener CAL'erne er ulempen og ikke den egentlige pris på exchange, så mener jeg ikke de er så dyre, at du bør fravælge det af den grund. Exchange har en række gode funktioner.
Avatar billede mtl25 Nybegynder
16. januar 2011 - 09:55 #5
Hej Riversen

Det betyder at der er ingen vej uden om.

1. købe 20 CAL? - man har ikke andre muligheden med IMAP?
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2011 - 12:21 #6
Ikke hvis du vil overholde licensreglerne. Men det kræver også en investering i selve exchange licensen, hvis ikke du har købt en SBS licens. Med exchange er du så også fri for IMAP.
Avatar billede leif Seniormester
16. januar 2011 - 12:24 #7
Hvis du bare vil have en "standard" mailserver dvs. POP3 og IMAP så er der jo andre muligheder som fx. MailEnable, IceWarp osv.

Som jeg hører det så er der ikke behovet for en exchange server