Avatar billede sporally Nybegynder
12. januar 2011 - 13:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Maksimal batterilevetid

Jeg har netop købt mig en ny bærbar computer og vil i den forbindelse høre hvordan jeg får den bedste levetid på batteriet?

Jeg kører næsten udelukkende på direkte strøm, da jeg har mulighed for at tage batteriet ud af computeren. Jeg kommer nok ikk til at bruge batteriet voldsom meget, men vil gerne sørge for at give det den bedste levetid sådan jeg kan tage min computer med ud i haven til sommer.

Min kollega mente jeg skulle sørge for ca. 4 timers opladning den første gang, og derefter bruge det opladede batteri så den stort set ikke er mere strøm på batteriet. Nu ligger batteriet bare derhjemme, men hva gør jeg så herfra? Bruges en gang om måneden eller hvordan?

Er der nogen der kan give mig et par gode råd til hvordan jeg gør det? Skal i have nogle bestemte informationer? I så fald vil jeg gerne give jer de informationer, ved bare ikke hvilke informationer der er nødvendige.

Mange tak for hjælpen på forhånd!
Avatar billede haverslev Novice
12. januar 2011 - 13:39 #1
Brug og vedligeholdelse af genopladelige batterier:

Ved nye batterier skal der påregnes minimum 3. - 5. op- og afladninger, førend batterier er på fuld kapacitet.
Det er sådan, at på bærebare pc`ere er der en registrering af "yder punkterne" af batteriets kapacitet, således de får en indikering ved 100% opladet og en alarmm ved 10% batteritid tilbage.

NiMh og Li-ion batterier kan man stor fordel aflades 3. - 5 gange inden en 100% opladning.

Genopladelige batterier skal aflades og oplades mindst 1 gang hver anden måned for at opretholde en god kapacitet.

Bærebare computeres oplader er det man kalder "intilligente" opladere - dvs. når batteriet sidder i og du kører 220V. så interval lader den, det vil sige at den selv aflader lidt og og derefter oplader den.

Se f.eks også FAQ her:
www.batterystore.dk
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2011 - 19:16 #2
Avatar billede sporally Nybegynder
28. januar 2011 - 06:45 #3
Tak for svarene.. Nu var jeg lige væk fra computeren og læste derfor ikke informationen med at oplade det 3-5 gange inden den er på max. Jeg vil sørge for at oplade det efter et par måneders stilstand.. Men nu hvor den har kørt den første lille måneds tid med kun en opladning, vil det så sige jeg bør bruge det 2-4 gange mere inden jeg går over til den der 'oplades en gang hver 2. måned'-fremgangsmåde?
Avatar billede haverslev Novice
28. januar 2011 - 07:45 #4
Jeg vil sige, at du nok skal lade den aflade et par gange til den giver lav batteri alarm og så lade den op til 100% igen.
Derefter bør den være kalibreret korrekt i sine ydepunkter.
Derefter kan du bruge batteriet som du vil og lade den intelligente lader selv styre opladningen.
Avatar billede sporally Nybegynder
13. februar 2011 - 20:55 #7
Super! Mange tak for svarene...