Avatar billede MadsGodiksen Nybegynder
09. januar 2011 - 13:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Meget kort opgave jeg mangler hjælp til.

Har fået en opgave for jeg er sat af sporet ved.
Opgaven lyder så ledes.

Amalie og Tanja skal mødes for at shoppe. De bor 30 km fra hinanden og bliver enige om at mødes på vejen til byen. Amalie køre 15 km/t, og Tanja køre 20 km/t.

A.) Tegn i et koordinatsystem Amalie og Tanjas cykeltur med vejen som 1. koordinat.
Avatar billede flashback83 Nybegynder
09. januar 2011 - 13:47 #1
Du laver et koordinatsystem med henholdsvis tid og km på akserne.

den ene linje bliver y = 15x eller y = 1/15x (15km/t)
den anden linje bliver y = 1/20x eller y = 20x (20 km/t)

Om funktionen hedder 15x eller 1/15x er afgjort af om du har tid eller km på x-aksen.

Der hvor linjerne krydser hinanden kan du aflæse hvor langt pigerne har kørt.
Avatar billede MadsGodiksen Nybegynder
09. januar 2011 - 13:51 #2
Tusind tak, prøver lige :-)
Avatar billede MadsGodiksen Nybegynder
09. januar 2011 - 13:55 #3
Hvis jeg nu har tiden op af y aksen, og km af x aksen, hvilken af formlerne skal jeg så bruge?, jeg ved de skære hinanden ved 17 km. så det vil side at Tanja køre 13 km og Amalie 17. men hvilken af formlerne skal jeg bruge? :-)
Avatar billede flashback83 Nybegynder
09. januar 2011 - 14:53 #4
Det giver sig selv, hvis du et øjeblik dropper at kigge så matematisk på det, som jeg fik det stillet op før.

Begge pigernes ture starter i koordinat (0,0) (Der er ikke gået noget tid, og de har ikke kørt nogen km.)

Hende, som kører 20 km/t vil køre 20 km på en time (ret logisk, ikke) Det giver dig det andet koordinat. Uanset hvordan du vender dit koordinatsystem, så vil hendes linie gå gennem koordinatet hvor der er gået 20 km og 1 time.

Da de kører i konstant fart vil turene være rette linjer - Derfor behøver du kun to punkter for at kunne tegne linjerne. Det første punkt har du - (0,0) Det andet punkt tegner du ind, og så slår du stregerne.

Giver det mening nu?
Avatar billede MadsGodiksen Nybegynder
09. januar 2011 - 20:27 #5
Jo, men hvis jeg starter andet punkt i (0.0) vil de jo ikke ramme hinaden?, skal jeg så starte den i (30.0)? for at se hvornår de rammer hinaden?
Avatar billede MadsGodiksen Nybegynder
09. januar 2011 - 20:33 #6
har fundet ud af det nu :-)
Avatar billede MadsGodiksen Nybegynder
25. april 2011 - 21:03 #7
z