Avatar billede strixelsen Nybegynder
04. januar 2011 - 19:54 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

X er lig med et tal (kroner) Excel 2007

Hej
Jeg vil gerne lave en formel hvor et X (kryds) i en celle medfører et beløb i en anden celle. Også gerne kombineret med flere celler.

Det vil sige: X i celle C3 medfører en værdi på 450 kr. i celle F3.
Hvis der derudover også bliver sat X i celle D3, skal der tilføres yderligere 450 i celle F3.
Hvis cellen / cellerne er blanke, skal der overføres et 0(nul)

Hvordan laves ovenstående?

Vh
Carsten
Avatar billede anlu Nybegynder
04. januar 2011 - 20:28 #1
Tja, i den helt simple form kan du fx bruge denne formel i F3:
=COUNTIF(C3:D3;"x")*450

(I dansk excel skal du bruge TÆL.HVIS i stedet for COUNTIF)
Avatar billede natkatten Mester
04. januar 2011 - 20:31 #2
Noget a la dette:

=HVIS(OG(C3="";D3="");0;HVIS(OG(C3="x";D3="x");900;450))
Avatar billede strixelsen Nybegynder
04. januar 2011 - 20:58 #3
Kanon. Hvis nu også der skal tilføjes at x i E3 skal lægge 1500 oven i de to tidligere?

vh
Carsten
Avatar billede anlu Nybegynder
04. januar 2011 - 21:13 #4
Tilføj til en af de tidligere formler:
+HVIS(E3="x";1500;0)
Avatar billede strixelsen Nybegynder
04. januar 2011 - 21:20 #5
Så virkede det.
Avatar billede anlu Nybegynder
04. januar 2011 - 21:35 #6
Fint - hvis du venter på at natkatten lægger et svar, kan du dele pointene imellem os :)
Avatar billede natkatten Mester
04. januar 2011 - 21:44 #7
Det bliver lidt komplekst med de mange hvisser, men det virker. Bemærk dog at du bør checke for om der skrives andet en "x" eller intet i de tre celler C3, D3 og E3.

Har leget lidt med følgende, som ikke er elegant, men som kommer med en fejl i form af #VÆRDI, hvis der f.eks. tastes et "z" i en af cellerne. Den kan udvikles yderligere, men sådan er det som bekendt med mangt og meget i Excel. Der er ikke blot en løsning på et problem og man kan bruge megen tid på at optimere og forfine sine regneark.

=SUMPRODUKT(HVIS(C3="x";450;HVIS(C3="";0;"Fejl"))+((HVIS(D3="x";450;HVIS(D3="";0;"Fejl"))+((HVIS(E3="x";1500;HVIS(E3="";0;"Fejl")))))))
Avatar billede natkatten Mester
04. januar 2011 - 22:40 #8
Så slutter jeg af med denne, som burde teste for fejlindtastninger:

=HVIS(OG(ELLER(C3="";C3="x");ELLER(D3="";D3="x");ELLER(E3="";E3="x"));SUMPRODUKT((C3="x")*450)+SUMPRODUKT((D3="x")*450)+SUMPRODUKT((E3="x")*1500);"Der er en fejlindtastning i cellerne")