Avatar billede hkramer Nybegynder
27. juli 2001 - 22:03 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Hvad betyder CAS i BIOS ved konfigurering af RAM

Jeg har lige sat ny PC133 ram i min PC, og så inde i BIOS at der er noget der hedder CAS, som kan antage værdierne 2, 3, og Auto.
Hvad betyder det, og hvad skal jeg sætte den til ?

</hkramer>
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juli 2001 - 22:14 #1
Sæt den til Auto, så er du sikker!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juli 2001 - 22:15 #2
Har du ikke en manual, der skulle der gerne stå hvad CAS betyder!
Avatar billede schneider-magic Nybegynder
27. juli 2001 - 22:20 #3
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juli 2001 - 22:24 #4
Det ser meget teknisk ud!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juli 2001 - 22:27 #5
CAS* - Column Access Strobe
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juli 2001 - 22:29 #6
Min CAS er 3.2.2
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2001 - 00:07 #7
Skal stå lavest muligt ifølge anvisningen nedenunder:
Læs om Bios settings her
http://www.wimsbios.com/

Se under Advanced Bios settings
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2001 - 01:21 #8
Dette er fra et site om Award Bios Setup Guide (CAS betyder vel det samme uanset Bios Manufactor)

CAS Address Hold Time Select the number of cycles it takes to change the CAS address after CAS has been initiated (asserted) aimed at a target address (location) in DRAM.

Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2001 - 01:44 #9
Mere fra samme site her
SDRAM CAS Latency
SDRAM CAS Latency Time

When synchronous DRAM is installed, the number of clock cycles of CAS latency depends on the DRAM timing. Do not reset this field from the default value specified by the system designer.

Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2001 - 01:45 #10
Det er vel ikke så vigtigt at vide hvad det står for, det afgørende er at det har indflydelse på hvor hurtig din ram kan rette sig op efter en impuls, og den tid er 2 Ns ud af 10 Ns, går man udover det må man formode at rammen klodser op så den fryser. Derfor var og er mit råd, lad automatikken klare det. Er den udstyret med 2 forskellige ram der ikke matcher tidsmæssigt, vil automatikken gå efter den med den længste svartid.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2001 - 04:36 #11
Helt rigtigt, retaxes. Jeg prøvede at finde lidt om \"Hvad betyder CAS......\" - Et godt eksempel blandt mange om, hvad der kan få et system til at fryse. Og dit råd om automatikken passer jo godt med ovenstående \"Do not reset this field from default value.....\"

Avatar billede hkramer Nybegynder
29. juli 2001 - 11:31 #12
Jeg siger mange tak til jer alle 3. Jeg tror jeg sætter den til Auto, da der er noget der tyder på at der alligevel ikke er den store forskel i realiteten, og jeg i sidste ende foretrækker stabiliteten.

</hkramer>
Avatar billede hkramer Nybegynder
29. juli 2001 - 11:32 #13
Det rimer !!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 11:32 #14
Takker for pointene ;o)