Avatar billede kimblim Nybegynder
31. december 2010 - 18:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rip DVD til NAS - afspil på PS3

Hejsa,

Jeg har en Synology DS408 og en PS3, og jeg vil gerne rippe alle mine DVD'er over på NAS'en og derefter afspille dem via netværket på min PS3... Hvordan gør jeg det bedst?

Her er lidt "krav":
- Jeg vil kunne se menuer, ekstramateriale osv, som var det en DVD, der sad i maskinen
- Jeg skal rippe DVD'en på en Mac

Bonusser:
- Det ville være fedt hvis jeg kan fravælge undertekster/lydspor/ekstramateriale, som jeg ikke ønsker at have

Nogen bud på filformater, rippere osv?

På forhånd tak :)
Avatar billede kimblim Nybegynder
05. januar 2011 - 14:20 #1
Nå, men jeg kan da også bare lukke her :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2011 - 14:52 #2
Jo, men du gør det jo også umuligt med dine "krav" :-)

Jeg kender ikke til MAC, hvilket gør at jeg ikke kan svare.

Først og fremmest, hvordan du ripper en DVD (d.v.s. kopierer data fra skiven og dermed bryder kopibeskyttelsen) - aner jeg jo ikke hvilke programmer der findes til på en MAC.

Dernæst aner jeg ikke hvilke formater en PS3 kan afspille - men kan den afspille de rå DVD-filer, er det jo bare at rippe DVD´erne i deres originale VOB/SUB filer/kataloger.

Men - og det er så derfor jeg overhovedet skriver :-) - du kan tage et kig på programmet Handbrake, der vist oprindeligt blev udviklet på MAC´en. Det er et af de bedste programmer jeg har fundet til at KONVERTERE DVD formatet til et andet format - et som din PS3 med garanti kan læse. Du finder det her: http://handbrake.fr/downloads.php
Det kræver jo bare at DVD´en er rippet i forvejen... - men så går du jo glip af bonusmateriale, DVD-menu o.s.v.....

Så bare et lille skriv om, at du skal sætte dig meget mere ind i hvad det er du vil, og som kan lade sig gøre, før du går igang.

Jeg har selv en månedslang bitter kamp med at konvertere til diverse formater, før jeg fandt på at købe en af disse bokse: http://playonhd.com/dk/ - sætte en 2TB disk i, og så blot konvertere mine DVD-film 1:1 til ISO imagefiler, som boksen netop kan afspille....
Avatar billede kimblim Nybegynder
06. januar 2011 - 10:54 #3
Hej Ole,

Tak for din kommentar.

Jeg var godt klar over at det var en svær nød at knække, men det var også årsagen til at jeg oprettede spørgsmålet - jeg kunne ikke selv knække den, men tænkte at der måske var andre, der havde haft samme problemstilling, og havde fundet en metode der virkede.

Jeg har tidligere rippet DVD'er med Handbrake, MacTheRipper og RipIt og det har fungeret glimrende, men ikke hvor jeg har kunne skabe en kopi af DVD'en inkl. menuer, ekstramateriale osv.

Den boks du linker til.. jeg har selv prøvet en AC Ryan boks tidligere (dog uden harddisk), men jeg synes menuen var elendig og dens netværksforbindelse var heller ikke for god :( Men! Når du ripper DVD'er til HD'en i din boks, kan du så trække dem ud og lægge dem andetsteds bagefter?

mvh.

Kim
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2011 - 12:11 #4
Du skal skelne imellem at rippe en CD, og konvertere video til andet format. At rippe en CD betyder kort og godt at du kopierer indholdet af en DVD. Handbrake kan f.eks. IKKE rippe en DVD, men er fortrinlig til at konvertere til et andet format.

Visse programmer gør begge dele i samme kørsel.

Du går glip af DVD-menu/bonusmateriale/kvalitet m.m. ved at konvertere til andet format. De eneste to formater du kan beholde din fulde DVD-funktionalitet/kvalitet i, er enten ved en rå kopiering af DVD´en til VOB/SUB biblioteket, eller ved at lave et image af den f.eks. til ISO fil.

Så går din jagt på en medieboks med software, der kan afspille et af de to formater. A.C.Ryan kan begge dele, men jeg tvivler på din PS3 kan nogen af delene.

Med intern harddisk, fungerer boksen blot som en NAS (netværksharddisk), så ja, jeg kopierer selv ISO filerne ind (eller filer af andet format), og vælger at browse harddisk i menuen på boksen. Når jeg har valgt en ISO fil, dukker filmen op 100% som om jeg havde sat en DVD i en DVD afspiller.