Avatar billede bopo Nybegynder
27. december 2010 - 10:51 Der er 9 kommentarer

Monitor slukker

Hej og god jul

Jeg har en kraftig PC (i7-12 GB ddr3 ram etc). Periodisk (fra 3 gange på en dag til fejlfri i flere uger) slukker billed signalet fra PC til min monitor HP LP2475w. PC slukker ikke og evt. lyd fortsætter til højttalerne. Min monitor går i dvale.
Dette kan ske selv i minimal internet aktivitet til arbejde med billeder. De 4 kerner når aldrig over 20% aktivitet og en temp. aldrig over 41 gader C.

Hvad kan dette skyldes?

Lidt kontant om min pc:
Mainboard :    Gigabyte EX58-UD4P
Chipset :    Intel X58
Processor :    Intel Core i7 920 @ 2666 MHz
Physical Memory :    12288 MB (6 x 2048 DDR3-SDRAM )
Video Card :    NVIDIA GeForce GTX 275
Hard Disk :    SAMSUNG (320 GB)
Hard Disk :    ST31000340SV (1000 GB)
Hard Disk :    WDC (500 GB)
Hard Disk :    WDC (750 GB)

PS: der er max sikkerhed på maskinen og den tjekkes jævnligt for virus etc.

Håber der er nogle kloge folk der kan lede mig på rette vej i dette.

mvh
Bo
Avatar billede KHHP Juniormester
27. december 2010 - 11:00 #1
Hvilket styresystem kører din PC?
Windows XP, VIsta, 7, Linux?
Avatar billede bopo Nybegynder
27. december 2010 - 11:11 #2
Windows 7 Ultimate 64 bit
Avatar billede bopo Nybegynder
27. december 2010 - 14:52 #3
Hej KHHP
Gav det nogen mening efter at du fik styresystem at vide?

Bedste hilsner
Bo
Avatar billede Manteuffelstr Nybegynder
27. december 2010 - 16:15 #4
Hej Bopo

Det lyder som om du allerede har udelukket en hardware fejl, løs forbindelse mm. Prøv evt. skærmen med en anden computer og computeren med en anden skærm, for at determinere hvor fejlen er.

Hardware: Prøv alligevel et såkaldt Power Reset. Isoler maskinen (samme proces med skærmen) ved at tage alle kabler ud (inkl. strømkabel) hold tænd knappen inde i min. 30 sek. og lade den stå i 30 minuter for efterfølgende at forbinde og starte op igen - Statisk afladning. Underligt men nogen gange virker det faktisk på de mærkeligste problemer.

Dit system 'Windows 7 Ultimate 64 bit' er sandsynligvis kommet preinstalleret og bør ikke give problemer - vil du være sikker kan du køre 'Windows 7 Upgrade Advisor' fra Microsoft.

Software: Check enhedshåndtering efter fejlmeldinger på dit skærmkort, selv hvis der ingen er så kør en manuel update, fås fra producentens hjemmeside, og vær opmærksom på at få den korrekte windows og bit version.

Løses problemet ikke herved er der nok ikke anden udvej end, at genindstallere windows (Obs.: du mister alle ikke eksternt lagrede filer herved) og ellers har du fra producenten fået en cd med, hvorfra du kan genindstallere fabriksindstillingerne (obs. ikke kun en recovery).

Håber det lykkes.
Avatar billede bopo Nybegynder
27. december 2010 - 20:43 #5
Hej Manteuffelstr

Tak for et godt og grundigt indlæg. Intet er helligt her. Jeg aner ikke om det kan være en hardware fejl. Det kunne vel være grafikkortet eller måske ram, blot mærkeligt at PCen tilsyneladende fortsætter sit arbejde bla.a. med lyd men afbryder billedet til monitoren.
Hvis der kan være fejl i hardware, hvordan akn man tjekke det?

mvh
Bo
Avatar billede bopo Nybegynder
27. december 2010 - 20:44 #6
PS: det skal lige tilføejes at maskinen er en selvbygger, dog ikke mig selv. Windows 7 er købt ved siden af og har derfor CD rom.
Avatar billede Manteuffelstr Nybegynder
27. december 2010 - 21:06 #7
Hej Bo

Der er sandsynligvis ikke tale om en hardware fejl, men check alle kabler og lav en afprøvning af maskinen med en anden skærm og vice versa. Dette vil kunne bekræfte at fejlen med al sandsynlighed er softwaren tildels.

Da du har din cd kan du hurtigt genoprette windows (husk at der herefter skal genindstalleres div. drivere og at alt andet end OS vil forsvinde).

Først ville jeg dog identificere skærmkortet og forsøge, at finde en ny driver fra producentens hjemmeside - dette vil formodenligt genoprette orden. Da computeren er selvbyg ville jeg indledningsvist prøve føromtalte 'Windows 7 Upgrade Advisor', der scanner dit system for kompatabilitets problemer.

Lad høre hvordan det går frem
Avatar billede bopo Nybegynder
03. januar 2011 - 21:06 #8
Hej igen - og godt nytår
Troede det var løst med en opdatering af skærmdriveren. Men nej.
Gik ned under download af en program fil.
Alle drivere er OK og "Windows 7 Upgrade Advisor" siger også alt ok.
Jeg er lidt på herrens mark.
Nogle gode ideer?
Avatar billede Manteuffelstr Nybegynder
01. februar 2011 - 08:39 #9
Hej bopo

Har du fået løst problemet?

Evt. med installation af et andet OS end Win7?